بانک مرکزی با پرداخت تسهیلات به خودروسازان موافقت کرد. مبلغ این تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومان برای هر خودروساز اعلام شدهاست. این مبلغ کلان قرار است وارد زنجیرهی تأمین صنعت خودرو یا همان قطعه سازان خودرو شود. اما آیا پرداخت چنین تسهیلاتی قرار است به شکوفایی صنعت خودرو بیانجامد؟ یا فقط بخشی از اَبَر بدهی خودروسازان را جبران کند؟
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: خودروسازان در زیاندهی وحشتناک، قطعه سازان طلبکار در حال ورشکستگی؛ اما کام از کسی بر نمیآید. تنها آه از نهاد مردمی بلند شدهاست که دیگر توان خرید خودروی قدیمی ایرانی را هم ندارند. چرخهای مسموم و معیوب که سالهاست چنین وضعیتی دارد و هر روز هم در حال بدتر شدن است.
حالا هم بانک مرکزی با پرداخت تسهیلات به خودروسازان موافقت کردهاست. سیدمحمد اتابک، وزیر صمت در نشستی با فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع استان البرز، از موافقت بانک مرکزی با تخصیص تسهیلات ۲۰هزار میلیارد تومانی برای هر یک از خودروسازان کشور خبر دادهاست.
به گفتهی وی: “این تسهیلات بهصورت مستقیم به زنجیره تأمین صنعت خودرو پرداخت میشود تا منابع مالی در مسیر پشتیبانی از قطعهسازان و حفظ پایداری تولید هزینه شود.”
البته هنوز مشخص نیست آیا این تسهیلات شامل مونتاژ کاران هم خواهد یا خیر؟
بیشتر بدانید: قیمت خودروهای داخلی بازار ۴ آبان / اطلس یک میلیارد؛ شاهین ۱.۵ میلیارد را رد کرد!
بیشتر بدانید: ایکس پنگ G6 در راه بازار؛ باهوشترین و مدرنترین خودروی برقی ایران را بشناسید
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
پرداخت تسهیلات به خودروسازان برای کاهش بدهکاری

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو نیز در تشریح آخرین وضعیت مطالبات زنجیره تأمین از خودروسازان کشور اعلام کرد: “مجموع مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسازان به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده، که از این رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان از سررسید گذشته و هنوز تعیین تکلیف نشدهاست.”
به بیان دیگر، پرداخت تسهیلات به خودروسازان، نه برای شکوفایی صنعت خودرو بلکه برای جبران بخشی از بدهکاری خودروسازان به قطعه سازان تدارک دیده شدهاست. تا تدوام این چرخه معیوب تولید تضمین شود؛ البته تولید خودرو همراه با زیان!
در واقع سالهاست خودروسازان داخلی بنا بهدلایل مختلف مدام در حال تولید زیان هستند. وقتی این زیان به مرحله بحرانی و کاهش شدید تولید میرسد و باعث افزایش وحشتناک قیمت خودرو در بازار میشود، دولت با پرداخت تسهیلات به خودروسازان، ادامه چرخهی معیوب تولید را میسر میکند. کسی هم نمیداند تا چه زمانی قرار است این روند ادامه یابد.
تا کنون تمام راهکارهای ارائه شده، توسط دولت در جهت ساماندهی بازار خودرو مانند عرضه خودرو در بورس کالا، سامانه یکپارچه فروش خودرو، واردات بسیار محدود و … با شکست مواجه شدهاست. چرا که هیچ کدام از این روشها به درستی اجرا نشدهاند. وقت آن نیست که با آزاد کردن بدون قید و شرط واردات خودروی نو و دست دوم و سپردن افسار امور به خود مردم، روی خوش بازار را ببینیم؟
بیشتر بدانید: اولین تست و بررسی خودرو پارس نوآ یا ال ۹۰ جدید
بیشتر بدانید: قیمت عجیب پژو ۴۰۵ خاص با تنها ۳۰ هزار کیلومتر کار کرد
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
نوشته پرداخت تسهیلات به خودروسازان تصویب شد؛ هر خودروساز ۲۰ همت وام میگیرد اولین بار در بیت ران. پدیدار شد.