یادم هست خرداد گذشته (خرداد ۱۴۰۴) بازار خودرو بهویژه در کلاس کراساوورها و شاسیبلندهای جمعوجور وضعی متفاوت داشت: امویام X55 و هایما S5 پرو مدلهای صفر یا با ارفاق، برخی حوالهها در حدود ۱٫۵ میلیارد تومان قابل خرید بودند؛ رقمهایی که برای خریدار متوسط، گزینههایی با کلاس بالاتر و امکانات بیشتر به حساب میآمدند. امروز اما همان محدودهی قیمتی بهطرز عجیب و تاملبرانگیزی برای شاهین پلاس اتوماتیک (صفر بازار آزاد) برچسب خورده است. خودرویی که بسیاری آن را زمانی «گزینهای اقتصادی و منطقی» میدانستند.

حسرتِ «اگر پنج ماه پیش میخریدی…»
تصور کن پنج ماه پیش با همان ۱٫۵ میلیارد تومان میشد سوار یک امویام X55 یا ایکس 33 یا حتی هایما S5 پرو شد؛ خودروهایی که از نظر عموم مردم حس لوکس بودن (!) بسیار متفاوتی نسبت به شاهین داشتند. حالا همان عدد را جلوی آگهی شاهین صفر میگذاری و میبینی بازار همان عدد را به عنوان قیمت میپذیرد. این تضاد تجربه و واقعیات بازار است که باید به آن فکر کرد. آیا ارزش ذاتیای تغییر کرده یا تنها عدد روی تابلو بزرگتر شده است؟
چرا چنین اتفاقی افتاد؟
علت اصلی این جابهجایی قیمتها را باید در ترکیب چند متغیر بیرونی جستوجو کرد. افزایش نرخ ارز، تورم لجامگسیخته و اثرات اقتصادی ناشی از تنشهای منطقهای باعث شدهاند قیمتها در بازار آزاد در هفته جاری مجددا با جهش مواجه شوند. این جهش اغلب منطقی بهنظر نمیرسد؛ یعنی صرف رشد عدد دلار به شکل مستقیم کیفیت یا کلاس محصولی مثل شاهین را ارتقا نداده است. توجه کنید که این اعداد قیمتهای بازار آزاد هستند و قیمت کارخانه معمولا پایینتر است اما دردسر ثبت نام یا تاخیرهای متعدد را هم به جان باید خرید؛ اما آنچه برای خریدار ملموس است، قیمت نمایشگاه و آگهیهاست.

با پول امروز، پنج ماه پیش چه میشد خرید؟
پنج ماه پیش (خرداد ۱۴۰۴) سطح همین بودجه برای دسترسی به کراساوورهای جمعوجور قابل استفاده بود؛ خودروهایی که در تجربه رانندگی، احساس فضای کابین، امکانات رفاهی و حتی ارزش بازفروش (resale) ممکن است برتری داشته باشند. منابع بازار و راهنماهای خرید در آن بازه نشان میدادند که با حدود ۱٫۵ میلیارد میتوان وارد دستهای شد که امروز با همان پول صرفا به یک شاهین صفر میتوان خرید. بنابراین خریدار امروز باید بپرسد: آیا ترجیح میدهم خودرو صفر داخلی با گارانتی و خدمات پس از فروش داشته باشم یا خودرویی با کلاس بالاتر در بازار کارکردهها؟

آیا شاهین در سطح قیمت فعلی «منطقی» است؟
از منظر فنی یا آپشنها، شاهین نسبت به محصولات اقتصادی پیشین سایپا پیشرفتهایی دارد؛ اما این پیشرفتها آنقدر چشمگیر نیست که جهش قیمتی بازار را توجیه کند. وقتی عدد قیمت صرفا بازتاب نوسانهای ارزی و انتظارات تورمی است، بهوجود آمدن حباب محتمل میشود. البته باید توجه داشت که عرضه قطره چکانی سایپا در خصوص تحویل این خودرو نیز خود از جمله اصلیترین عوامل این افزایش قیمت است. به شک با فاکتور شدنهای متعدد و تحویلهای پیدرپی این قیمت افت خواهد کرد.
دو راه داریم:
1- اگر صفر بودن و گارانتی برایتان اولویت دارد و از ریسک خرید دستدوم میگریزید، شاهین صفر با خدمات پس از فروش ممکن است برایت توجیهپذیر باشد. هرچند باید قبول کنیم هزینه بیشتری برای سطح امکاناتی پرداخت میکنید که جایگزینهای کارکرده کارنامه بهتری دارند.
2- اگر دنبال «حداکثر امکانات و کلاس در ازای هر تومان» هستیذ، گسترده کردن دید و نگاه به بازار دستدوم (هایما، امویام و سایر چینیها) منطقیتر به نظر میرسد.

با توجه به شواهد بازار، منطقی است که بگوییم، قیمتگذاری بازار امروز برای شاهین پلاس اتوماتیک بیشتر بازتاب شوکهای بیرونی (دلار، تورم، فضای سیاسی) است تا جهش واقعی در ارزش ذاتی محصول. این یعنی اگر پنج ماه پیش با همان پول میشد یک امویام یا هایما خرید، امروز بهتر است قبل از پرداخت هزینه مشابه برای شاهین، با دقت بیشتری گزینهها را بررسی کنیم. تصمیم نهایی اما با شما: آیا اولویتتان اطمینان صفرکیلومتر و گارانتی است یا ارزش بیشتر در ازای همان سرمایه؟ توجه داشته باشید که دیدگاههای اقتصادی و تصمیمگیری هر فرد کاملا متفاوت و البته محترم است. با این حساب نظر شما چیست؟ آیا همچنان مایل به خرید شاهین پلاس اتوماتیک یک و نیم میلیاردی هستید؟ نظرات ارزشمندتان را از طریق بخش دیدگاهها با ما و سایر کاربران چرخان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط:

