محمدعلی نژادیان نویسنده کتاب «تاریخچه صنعت موتورسیکلت ایران» نسبت به تاریخسازیهای درون صنعت موتورسیکلت اعتراض کرد و گفت: تاریخ ثبت شرکتها در روزنامه رسمی کاملا مشخص و در دسترس عموم مردم است، اگر در اوایل دهه 80 فردی شرکتی ثبت کرده و امروز ادعا دارد که پیش از آن با نام امروزی و حتی به غیر از نام امروزی و برای (تولید یا مونتاژ موتورسیکلت و حتی قطعات) پروانه دریافت کرده و شرکتی فعال داشته است، میتوانند مدارک خود را ارسال کنند تا علاوهبر پیوست به این خبر، در چاپ دوم و ویرایش جدید کتاب تاریخچه صنعت موتورسیکلت ایران که بهزودی منتشر خواهد شد، اضافه شود. اما با توجه به اینکه از سال 1378 در این صنعت فعالیت دارم و با شناختی که از موسسان شرکتهای موجود دارم، چنین ادعاهایی را که بعضی از شرکتهای امروزی دارند، صحیح یا دقیق نمیدانم. هرچند صنعت موتورسیکلت تاریخچهای بسیار طولانی و پرافتخاری ندارد، اما همه ما در قبال مردم، منابع کشور، تاریخ و آیندگان مسئولیت داریم. چرا که بعضی اوقات، برخی از شرکتها در بعضی از صنایع، ممکن است برای رسیدن به بعضی از اهداف منفعتطلبانه یا شهرت و قدرتنمایی بیشتر، تاریخسازی کنند (البته این موضوع که مطرح شد، بهصورت کلی است و اشاره به شرکت خاصی ندارد).
مدیرمسئول موتورسیکلت نیوز در یادداشتی نوشت: در قسمت «درباره ما» وبسایت شرکت نیرو موتور نوشته شده است:
«در سال 1381 نیروموتور با هدف تولید و توزیع موتورسیکلت در بازار ایران تأسیس شد و سال بعد، به عنوان تولیدکننده رسمی موتورسیکلت، وارد بازار شد».
اما شرکت نیرو موتور در خبری که 5 آذر 1404 در وبسایت خود منتشر کرده، نوشته است:
«جلیل مجاهد، رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی نیرو موتور طی بازدید صورت گرفته از روند بومیسازی کارخانههای نیرو موتور در تاریخ ۱ آذر ۱۴۰۴ در محل کارخانه نیرو موتور سهند ضمن خوشامدگویی به دکتر فرشاد مقیمی، معاونت محترم وزارت صمت و هیئت همراه ایشان اظهار داشت: نیروموتور درسال ۱۳۵۸ با صد هزارتومان وام بانک ملی ایجاد شد».
تاریخسازی یکی از اتفاقات جدید در عصر امروز است که هر از گاهی شاهد بازنویسی تاریخچه شرکتها در خصوص عمر آنها هستیم. چیزی که کاملا واضح است تا پایان دهه 60 تقریبا حدود 4 شرکت مونتاژکننده موتورسیکلت در ایران وجود داشتند (جهانرو، ایراندوچرخ، نیرومحرکه و تیزرو) و در دهه ۷۰ تعداد شرکتها افزایش یافت و تا دهه ۸۰ به اوج خود رسید. طوری که اکثر شرکتهای فعال و معروف فعلی در اوایل دهه 80 ثبت شدهاند. اما امروز برخی از شرکتها ادعا میکنند که شرکت آنها بیش از چهار دهه سابقه دارد که این ادعاها صحیح و دقیق نیست.
حتی در بعضی موارد که ادعا میشود، اگر محاسبه کنیم، عمر شرکت با عمر موسس آن معادل گرفته شده است؛ به این معنا که اگر فردی از شش سالگی وارد مغازه تعمیر دوچرخه و موتورسیکلت شده، اکنون شرکت خود را ۶۰ ساله معرفی میکند. این در حالی است که تاریخ رسمی ثبت شرکتها در روزنامه رسمی کاملاً مشخص است و نباید عمر موسس را معادل عمر شرکت دانست.
بنابراین، بهتر است تاریخ دقیق ثبت شرکت درج شود و در ادامه، میتوان به سابقه مدیریتی طولانی در صنعت موتورسیکلت اشاره کرد، مثلاً: «شرکت با سابقه رسمی ثبت شده در سال XXXX و با بیش از سه دهه تجربه مدیریتی در صنف و صنعت موتورسیکلت…» و جملاتی مشابه.
- حق شرکت نیرو موتور برای ارائه توضیح و پیوست به این خبر محفوظ است.
بیشتر بخوانید:
- فرشاد مقیمی از شرکت نیرو موتور بازدید کرد/ تلاش مدیرعامل سازمان گسترش برای جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده
- عزل «عبداالله توکلی لاهیجانی» پس از حضور در نمایشگاه موتورسیکلت شهر آفتاب توسط وزیر صمت
انتهای پیام/
منبع محمدعلی نژادیان برچسب هابانک ملی تاریخ سازی تسهیلات جلیل مجاهد فرشاد مقیمی منابع کشور نیرو موتور اشتراک گذاری فیس بوک X لینکدین واتس آپ تلگرام اشتراک گذاری از طریق ایمیل چاپ