کراساوور برقی جیلی EX5 (Geely EX5) به یک سیستم فرمانپذیری مستقل چهار چرخ مجهز شده است که قابلیت چرخش ۹۰ درجه دارد. این نوآوری پیشرفته به خودرو این امکان را میدهد که در جای خود دور بزند، به سادگی در فضاهای پارک بسیار تنگ و باریک جای بگیرد، و حرکت در تمام جهات را به نمایش بگذارد.
در تاریخ ۲۲ آذر ماه (۱۲ دسامبر)، مقامات شرکت خودروسازی جیلی، ویدیویی از این فناوری جدید واحد رانندگی که به دست خودشان توسعه یافته است، منتشر کردند. در این سامانه، موتورهای الکتریکی به صورت مستقیم درون چرخها تعبیه و یکپارچه شدهاند. این تکنولوژی نوآورانه بر روی نمونه اولیه کراساوور برقی جیلی EX5 پیادهسازی و عملیاتی شده است.

واحد رانندگی جدید، به عنوان عنصر کلیدی و اصلی فناوری تازه وارد جیلی شناخته میشود. این سیستم در حال حاضر توسط یک دستکش ویژه قابل کنترل است. با این حال، در آیندهای نزدیک، قرار است این دستکش جای خود را به یک تلفن هوشمند (Smartphone) یا ساعت هوشمند (Smartwatch) بدهد. این دستگاهها به مالک خودرو اجازه میدهند تا ماشین را کنترل کرده و آن را به هر موقعیت دلخواهی هدایت کند و جابهجا سازد.
در ویدیویی که توسط شرکت جیلی به اشتراک گذاشته شده است، چهار واحد رانندگی به صورت مستقیم در داخل هر چهار چرخ ادغام شدهاند. این ساختار مهندسی به تمام چهار چرخ قابلیت فرمانپذیری مستقل تا ۹۰ درجه را اعطا میکند. در نتیجه، نمونه اولیه جیلی EX5 به راحتی قادر است در محل خود دور بزند و بچرخد. این کراساوور برقی میتواند به سادگی در فضاهای پارک بسیار کمعرض پارک کرده و همچنین به آسانی از آنها خارج شود. چرخهای محور جلو و عقب این خودروی برقی (EV) میتوانند به صورت کاملا مستقل از هم به جهات مختلف بچرخند و حرکت کنند.

این تکنولوژی جدید و پیشرفته از حالت رانندگی خرچنگی (Crab Driving Mode) نیز پشتیبانی میکند که در آن، خودرو به صورت عرضی و جانبی حرکت میکند. مقامات جیلی اعلام کردهاند که این واحد رانندگی پیشرفته، پایداری و ثبات خودرو را در جادههای لغزنده و همچنین در برابر وزش بادهای شدید تضمین مینماید. با این وجود، شرکت جیلی هنوز تاریخ دقیقی را برای زمان بهکارگیری فناوری مذکور در خودروهای برقی تولید انبوه خود مشخص نکرده است.
در حال حاضر، میتوان یک نقیصه احتمالی را در مورد این سیستم برجسته ساخت. به نظر میرسد که برای جای دادن رینگهایی که تا زاویه ۹۰ درجه میچرخند، فضای قوس چرخهای (Wheel Arches) محور عقب خودرو افزایش یافته است. این امر میتواند منجر به کاهش محسوس و قابل توجه فضای داخلی کابین خودرو شود. شیشههای نمونه اولیه جیلی EX5 با فیلمهای مشکی پوشانده شده بودند. نشریه تخصصی CarNewsChina گمان میکند که خودروساز احتمالا صندلیهای عقب را از داخل کابین این خودرو حذف کرده است تا فضای لازم برای این فناوری فراهم شود.

نگاهی کوتاه به جیلی EX5
جیلی EX5 یک کراساوور تمام برقی است که به عنوان پیشتاز استراتژی اخیر این شرکت برای ورود به بازارهای خارج از کشور معرفی شده. این خودرو بر اساس معماری ماژولار GEA (Geely Electric Architecture) ساخته شده است. ابعاد این مدل شامل ۴۶۱۵ میلیمتر طول، ۱۹۰۱ میلیمتر عرض، و ۱۶۷۰ میلیمتر ارتفاع میشود که فاصله بین محورهای آن نیز ۲۷۵۰ میلیمتر است.
جیلی EX5 از یک موتور الکتریکی در محور جلو قدرت خود را تلمین میکند. حداکثر توان خروجی این موتور برابر با ۱۶۰ کیلووات (معادل ۲۱۵ اسب بخار) است. انرژی مورد نیاز این خودرو نیز توسط یک باتری با ظرفیت ۶۰.۲ کیلووات ساعت تامین میشود. این میزان انرژی برای پیمودن مسافتی حدود ۴۳۰ کیلومتر (۲۶۷ مایل) بر اساس استاندارد اندازهگیری WLTP کاملا کفایت میکند.

جیلی EX5 در بازار داخلی چین با نام جیلی گلکسی E5 (Geely Galaxy E5) به فروش میرسد. دامنه قیمت این خودرو در چین از ۱۰۷,۸۰۰ تا ۱۷۹,۸۰۰ یوان متغیر است. لازم به ذکر است که شرکت خودروسازی پروتون (Proton) مالزی نیز مدل جیلی EX5 را تحت عنوان پروتون eMas 7 تولید و عرضه مینماید.
نظر شما در خصوص این نوآوری جیلی چیست؟ آیا موافق این مقدار از زاویه چرخش فرمان در خودرو هستید؟ نظرات خود را از طریق بخش دیدگاهها با ما و کاربران چرخان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط:
- آغاز طرح رباتاکسی جیلی؛ هدفگذاری ۱۰۰ شهر در ۱۰ سال
- جیلی گلکسی M9 با ۱۸۰۰۰ کیلومتر رانندگی به پاریس رسید
- جیلی گلکسی V900 توانست ۴۲ نفر را در کابین خود جای دهد
- نسخه جدید جیلی EX2 در تستهای جادهای دیده شد