Loading...

سرعت مناسب برای تعویض دنده | بهترین دور موتور برای تعویض دنده را بدانید.

سرعت مناسب برای تعویض دنده | بهترین دور موتور برای تعویض دنده را بدانید.

سرعت مناسب برای تعویض دنده | بهترین دور موتور برای تعویض دنده را بدانید.

چه زمانی باید دنده‌ی موتور سیکلت را تعویض کرد؟ با چه سرعتی دنده نیاز به تعویض پیدا می‌کند؟ معمولا موتور سوار زمانی که در حال رانندگی است، دنده را زیاد عوض می‌کند، زیرا در هر شرایط، سرعت ایده آل متفاوت است. محدوده سرعت تقریبی موتور سیکلت به این صورت است.

  • ۰ تا ۱۵ کیلومتر در ساعت برای دنده اول
  • ۱۵ تا ۳۰ کیلومتر در ساعت برای دنده دوم
  • ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر در ساعت برای سوم
  • ۴۰ تا ۵۵ کیلومتر در ساعت برای دنده چهارم
  • ۵۵ کیلومتر در ساعت و بالاتر برای دنده پنجم و ششم

این موارد برای نشانه است و نیازی نیست که دقیقا در این سرعت‌ها، دنده را بالا و پایین کنید. سوارکار باید همیشه به صدای موتور سیکلت گوش دهد و دنده را بر اساس آن عوض کند، نه اینکه از تغییر دنده مبتنی بر نشانه پیروی کند. با گذشت زمان، موتور سوار به نیازهای موتور سیکلت عادت می‌کند و دنده‌ها را مطابق با سرعت ایده‌آل صرفا بر اساس غریزه تغییر می‌دهد. بنابراین، در صورتی که مبتدی بوده و نگران سرعت تعویض دنده هستید، در ادامه این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره سرعت مناسب برای تعویض دنده به دست آورید.

آنچه می خوانید: پنهان 1) سرعت مناسب برای تعویض هر دنده چقدر است؟ 2) دنده یک 3) دنده دوم 4) دنده سوم 5) دنده چهارم 6) دنده پنجم و ششم 7) سخن پایانی

سرعت مناسب برای تعویض هر دنده چقدر است؟

برای اینکه دنده موتور سیکلت را عوض کنید، باید سرعت و دور موتور را با یکدیگر هماهنگ کرده و سپس دنده را تغییر دهید. شاید این موضوع را ندانید، اما تعویض به موقع دنده به موتور کمک زیادی کرده و فشار را از روی آن برمیدارد. بنابراین اگر دور موتور را به مقدار کافی بالا ببرید و سپس دنده را عوض کنید، متوجه خواهید شد که فشاری به موتور وارد نمی‌شود. این موضوع را زمانی متوجه می‌شوید که انجین موتور سیکلت نیاز به سرویس پیدا می‌کند. در زمان سرویس شما باید نیمی از قطعات را دور بیاندازید، البته اگر دنده را به موقع تعویض نکرده باشید. در غیر این صورت سرویس موتور بسیار کم هزینه خواهد بود.

دنده یک

در ابتدا باید درباره دنده اول بحث کنیم. محدوده سرعت ایده آل برای دنده اول بین سرعت ۰ تا ۱۵ کیلومتر در ساعت است. وظیفه اصلی دنده یک نگه داشتن شما در جاده و یا رانندگی با آن نیست، بلکه فقط باید حرکت را با آن شروع کرد. همچنین به غیر از حرکت، شروع کار نیز باید با این دنده باشد. کاربردهای دیگر این دنده در سربالایی‌های شیب دار است. رانندگی با دنده یک در بهترین حالت موج و تکان‌های زیادی را دارا است. حرکت روان موتور سیکلت از دنده دوم شروع می‌شود.

دنده اول عمدتا برای حرکت موتور سیکلت از حالت استراحت استفاده می‌شود، با فشردن شیفتر به پایین که دنده را بالا می‌برد، موتور سیکلت از دنده های دیگر متمایز می‌شود و دنده‌های باقی مانده که بالاتر از یک و دو هستند، خنثی بوده و بالاتر از خنثی خارج می‌شوند.

دنده دوم

دنده دوم جایی است که حرکت موتور سیکلت شروع می‌شود. محدوده سرعت ایده‌آل برای دنده دوم بین ۱۵ تا ۳۰ کیلومتر در ساعت است. اگر در جاده‌های شلوغ و پرترافیک سفر می‌کنید، دنده دوم پرکاربردترین دنده در این شرایط است. ترافیک سنگین باعث می‌شود که راننده نتواند سرعت موتور سیکلت را به دورهای بالا برساند. علاوه بر این، دنده دوم آن تلاطمی را که هنگام سوار شدن با دنده یک احساس می‌کنید را ندارد و حتی زمانی که در ترافیک گیر کرده‌اید، ادامه را با دنده دو ساده‌تر است.

دنده سوم

برای دنده سوم، محدوده سرعت ایده آل بین ۳۰ کیلومتر در ساعت تا ۴۰ کیلومتر در ساعت است. از اینجا به بعد، محدوده سرعت در واقع بیشتر یک راهنما است تا چیزی به محاسبات موتور سوار برای تغییر دهنده کمک کند. علاوه بر این، دور در دقیقه و سرعت دنده‌ها، به خصوص دنده‌های بالاتر برای ساخت و مدل‌های مختلف موتور سیکلت متفاوت است.

دنده چهارم

محدوده سرعت ایده‌آل برای دنده چهارم بین ۴۰ تا ۵۵ کیلومتر در ساعت است. باز هم، محدوده سرعت در واقع بیشتر یک راهنما است برای اینکه موتور سوار محاسبات بهتری را برای تغییر دنده داشته باشد. حتی می‌توانید با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت به دنده پنجم، بروید، اصلا مشکلی به وجود نخواهد آمد. در دنده چهارم، قدرت تولید شده با توجه به نسبت دنده در محدوده سرعت ۴۰ تا ۵۵ کیلومتر در ساعت ایده‌آل خواهد بود.

دنده چهارم زمانی است که شما شروع به افزایش سرعت موتور سیکلت و افزایش دور موتور برای آماده سازی موتور سیکلت به دنده بالاتر می‌کنید. از اینجا با سرعت زیاد شروع به سواری خواهید کرد. اگرچه سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما همچنان سرعت قابل توجهی است و هر تصادفی که در این سرعت رخ دهد می تواند باعث صدمه به راننده شود.

دنده پنجم و ششم

برای دنده‌های پنجم و ششم، سرعت ایده‌آل بالاتر از ۵۵ کیلومتر در ساعت است. شما نمی‌توانید با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت، دنده را به پنج تغییر دهید. معمولا فقط زمانی که جاده صاف است، به ترافیکی وجود ندارد یا در بزرگراه رانندگی می‌کنید، سرعت را به مقدار دنده پنجم می‌رسانید. موتور سواری در دنده پنجم یا ششم در صورت بروز هرگونه تصادف، خطر آسیب بیشتری را برای سوارکار به همراه دارد. بنابراین، باید محتاط باشید و هر زمان که موتور سیکلت خود را با دنده پنجم یا ششم می‌رانید، آماده تعویض دنده باشید.

از آنجایی که سرعت دنده‌های ۵ و ۶ باید بالاتر از ۵۵ کیلومتر در ساعت باشد، موتور سوار باید محتاط بوده و آماده باشد تا سرعت و دنده‌ها را پایین بیاورد و یا سریع ترمز کند. اگر آگاهانه دنده‌ها را با توجه به محدوده سرعت ایده آل آن‌ها تغییر دهید، مزیت اصلی نگهداری بهتر قطعات موتور سیکلت خواهد بود.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه سعی کردیم شما را با سرعت مناسب برای تعویض دنده موتور سیکلت آشنا کنیم تا عملکرد بهتری را از موتور سیکلت دریافت کنید. همانطور که مشاهده کردید، تغییر دنده در موتور سیکلت از اهمیت زیادی برخوردار است و حتما باید به درستی انجام شود تا به موتور فشار نیاید. اگر بلد نیستید که چطور دنده‌ها را تعویض کنید، در ابتدا پیشنهاد می‌کنیم که حتما در دنده‌های ۱ و ۲ شروع به حرکت و تمرین کنید تا دستتان راه بیفتد و سپس به دنده‌های بالاتر بروید که سرعت زیادی و کنترل بهتری را می‌طلبد. همچنین در سرعت بالا نیز همیشه محتاطانه عمل کنید تا اتفاقی رخ ندهد.

منبع:

https://bikerestart.com