حمل و نقل عمومی تهران به بخش خصوصی واگذار می‌شود؟

حمل و نقل عمومی تهران به بخش خصوصی واگذار می‌شود؟

حمل و نقل عمومی تهران به بخش خصوصی واگذار می‌شود؟
حمل و نقل عمومی تهرانحمل و نقل عمومی تهرانحمل و نقل عمومی تهران

تهران به تعداد زیادی اتوبوس شهری نیاز دارد. برخی اعضای شورای شهر می‌گویند مدیریت شهری دنبال برون سپاری حمل و نقل عمومی به بخش خصوصی است. اخیرا هم جلسه ویژه‌ای در اتوبوسرانی با بخش خصوصی برگزار شده و مدیران شهری معتقدند راهکار برون رفت از مشکلات بهره‌مندی از ظرفیت‌های این بخش است.

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از فارس، اتوبوس‌های شرکت واحد تهران این روزها همزمان با کاهش آمار کرونا با افزایش آمار مسافران مواجه شده و رفع کمبود حمل و نقل عمومی از مطالبات اصلی تهرانی‌ها است. شهردار تهران هم خبر از تحولی بزرگ در این زمینه داده و قرار است فقط امسال بیش از ۳ هزار اتوبوس به چرخه ناوگان حمل و نقل اضافه و ۱۴۰۰ اتوبوس هم اورهال شود.

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران است که در ۲۵ فروردین ۱۳۳۵ به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی  تأسیس شد. طی این ۶۵ سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده به ویژه در دو سال گذشته به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت رقم خورد.

تیغ کرونا بر روی گلوی اتوبوسرانی قرار گرفت و کاهش آمار مسافران از یک طرف و فرسودگی از طرف دیگر نفس اتوبوسرانی پایتخت را به شماره انداخت. مدیران شهری جدید اما تغییر و تحول در اتوبوسرانی را مد نظر قرار داده اند و طی ماه گذشته تاکنون خبرهای خوشی در این زمینه داشته اند ولی در کنار این موضوع اخیرا بحث خصوصی سازی حمل و نقل عمومی هم داغ شده بحثی که اعضای شورای شهر تهران هم به آن پرداخته و استقابل کرده‌اند.

شهرداری تهران به دنبال برون سپاری حمل و نقل عمومی به بخش خصوصی است

مهدی بابایی در جریان بازدید از کارخانه ایران خودرو دیزل و آشنایی با ویژگی های نخستین اتوبوس برقی شرکت ایران خودرو دیزل اظهار داشت: بر اساس نظرسنجی ها دغدغه‌ اصلی شهروندان تهرانی توسعه حمل و نقل عمومی و توجه ویژه به حل مسأله آلودگی هوا است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران به دنبال برون سپاری حمل و نقل عمومی به بخش خصوصی است، تاکید کرد: با توجه به وضعیت درآمدی شهرداری تهران بهتر است، منابع خرید این اتوبوس‌ها از طریق تهاتر، بخشی از اعتبارات بانکها و وزارت نفت از محل کاهش هزینه سوخت، تامین شود.

نایب رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: از سویی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر تولید با رویکرد دانش بنیان تاکید کرده‌اند که باید به آن توجه شود.

بابایی با بیان اینکه متولیان امر باید به سمت استفاده از انرژی پاک برای توسعه حمل و نقل عمومی بروند، عنوان کرد: استفاده از اتوبوس برقی کارا، یکی از راهکارهایی رفع دغدغه‌ های حمل و نقل عمومی و زیست محیطی پایتخت است.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تولید اتوبوس برقی از سوی شرکت ایران خودرو و ویژگی‌هایی که شرکت برای اتوبوس‌های برقی در نظر گرفته است، افزود: این اتوبوس ها با یکبار شارژ و طی مسافت ۲۵۰ کیلومتر، بدون ایجاد آلودگی هوا و آلودگی صوتی  می‌تواند بخشی از مشکلات پایتخت را رفع کند.

بابایی ادامه داد: فاصله قیمتی اتوبوس‌های دیزلی و برقی نیز در طول یک دوره سه تا چهار ساله از طریق حذف هزینه مصرف سوخت و هزینه نگهداشت اقتصادی خواهد بود.

سید جفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران هم درباره وضعیت اتوبوسرانی به خبرنگار فارس گفت: در گام نخست تمام تلاشمان را به کار می گیریم تا با برگزاری جلسات متعدد با اعضای کمیسیون عمران و تلفیق مجلس بتوانیم نگاه ویژه آنها به وضعیت پایتخت را جلب کنیم چراکه وضعیت حمل و نقل عمومی در سال های گذشته رها شده و اگر این روزها وضعیت آلودگی هوا به این شرایط نگران کننده رسیده و مردم ناراحت هستند، نشان دهنده کاستی ها در سنوات گذشته است و باید این مساله جبران شود تا برای ترافیک و هوای پردود تهران راه حلی پیدا شود.

شهرداری و بخش خصوصی باید مکمل هم باشند

وی افزود: همکاری بخش خصوصی هم ضرورت دارد و شهرداری و بخش خصوصی باید مکمل هم باشند به هر حال نوسازی و بازسازی حمل و نقل عمومی جزء اولویت‌های درجه یک است و باید منابع لازم برای تحقق آن را اختصاص داد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران به دنبال برون سپاری حمل و نقل عمومی به بخش خصوصی است، تاکید کرد: با توجه به وضعیت درآمدی شهرداری تهران بهتر است، منابع خرید این اتوبوس‌ها از طریق تهاتر، بخشی از اعتبارات بانک‌ها و وزارت نفت از محل کاهش هزینه سوخت، تامین شود.

بهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز اخیرا جلسه‌ای با بخش خصوصی داشت. وی درباره خصوصی سازی اتوبوسرانی گفت: امیدوارم امسال با برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف بتوانیم اتفاقات و تحولات جدیدی را در حوزه اتوبوسرانی رقم بزنیم.

دعوت ویژه از بخش خصوصی در اتوبوسرانی

وی با اشاره به نگاه ویژه شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران به توسعه حمل و نقل عمومی خصوصاً اتوبوسرانی پایتخت، اظهار داشت: در سال جاری با حمایت‌های مدیریت شهری بنا داریم در موضوع بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی گام‌های بلندی برداریم و در این زمینه از همه همکاران بخش خصوصی دعوت می‌کنیم که در حد بضاعت و توان، پای کار بیایند.

امسال ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس، بازسازی و ۲۴۵۰ دستگاه نوسازی خواهند شد

نکاحی با بیان اینکه تجهیز ناوگان اتوبوسرانی تهران به ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال را تا پایان سال ۱۴۰۱، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرده‌ایم، تصریح کرد: با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امسال تعداد ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس، بازسازی و تعداد ۲۴۵۰ دستگاه نیز نوسازی خواهند شد که به این منظور در مورد توان و ظرفیت بخش خصوصی حساب ویژه باز کرده‌ایم.

واگذاری خطوط به بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با تاکید بر ضرورت اصلاح فرایندهای آسیب‌زای گذشته و تشریح نحوه واگذاری خطوط به بخش خصوصی در گام دوم، خاطرنشان کرد: خصوصی‌‌سازی در ابتدای کار مشکلاتی داشته و به این منظور باید با رفع نواقص و ضعف‌های موجود در فرآیند خصوصی‌سازی، استفاده از روش‌ها و بسته‌های حمایتی برای نوسازی ناوگان و همچنین، شفاف‌سازی حداکثری در امور و تمرکز بر ارائه خدمات در خور شأن مردم شریف تهران، بتوانیم به اهداف از پیش تعیین شده، نائل شویم.

به نظر می‌رسد رایزنی‌ها با بخش خصوصی برای ورود بیشتر به حوزه اتوبوسرانی انجام گرفته و حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام اتوبوس‌های پایتخت چگونه خواهد بود و شهرداری، دولت و بخش خصوصی چگونه مطالبه مردم در حوزه حمل و نقل عمومی را پاسخ می‌دهند؟

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام، آیگپ و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.