Loading...

پیش‌بینی افزایش درآمد دولت از تعویض پلاک خودرو در سال جدید

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :68966
1403/01/30
6986

پیش‌بینی افزایش درآمد دولت از تعویض پلاک خودرو در سال جدید

پیش‌بینی افزایش درآمد دولت از تعویض پلاک خودرو در سال جدید

این روزها بخش دوم جزئیات لایحه بودجه سال 1403 در دست بررسی است. مالیات‌ها و درآمدهای دولت، بخش قابل‌توجهی از بخش دوم لایحه بودجه را تشکیل می‌دهند. یکی از همین بخش‌ها، مربوط به افزایش درآمد دولت از محل تعویض پلاک خودرو است.

جزئیات افزایش درآمد دولت از محل تعویض پلاک خودرو

براساس لایحه بودجه سال 1403، دولت حدود ۴۷۵ هزار و ۸۷ میلیارد تومان مالیات بر کالا و خدمات برای خود تعریف کرده است. از این رقم، درآمد دولت از نقل‌وانتقال خودرو ۲۰ هزار و ۵۷ میلیارد خواهد بود. دولت در بودجه سال 1402 درآمد خود از نقل‌وانتقال خودرو را ۱۳ هزار و ۵۷ میلیارد تومان برآورد کرده بود. بنابراین درآمد دولت از نقل‌وانتقال خودرو در سال 1403، افزایش 53 درصدی را تجربه خواهد کرد.

دولت همچنین افزایش درآمدی را از محل شماره‌گذاری خودروها برای خود پیش‌بینی کرده است. درآمد دولت از چاپ پلاک خودرو در سال 1403، معادل ۱۶ هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان خواهد بود. این رقم در سال گذشته ۱۱ هزار و ۶۶ میلیارد تومان بود که در سال جدید افرایش 46 درصدی را تجربه خواهد کرد. به‌عبارتی می‌توان گفت که درآمد دولت از تعویض پلاک خودرو در سال 1403، حدود 50 درصد بیشتر از سال 1402 خواهد بود.

قیمت خودرو

افزایش هزینه‌های نقل‌وانتقال خودرو نظیر مالیات، عوارض و هزینه تعویض پلاک، بر دادوستد خودرو در سال جدید تأثیر منفی خواهد گذاشت. البته دولت پیش‌بینی کرده است که معاملات خودرو در سال 1403 کاهش یابند. به‌همین‌دلیل، هزینه‌های نقل‌وانتقال خودرو با توجه به قیمت خودرو تعیین می‌شوند. هرچقدر خودرویی که مشتریان اقدام به خرید و فروش آن می‌کنند گران‌تر باشد، هزینه‌های مربوط به نقل‌وانتقال آن نیز بیشتر خواهد بود.

با توجه به شرایط گفته‌شده، نباید انتظار کاهش قیمت خودرو در سال جدید را داشته باشیم. علاوه‌براین، خرید خودرو صفرکیلومتر نیز مستلزم پرداخت عوارض و مالیات خواهد بود. مالیات بر ارزش افزوده یکی از بخش‌های مهم پرداخت‌های قانونی خرید خودرو جدید به حساب می‌آید که در سال جدید از 9 درصد به 10 درصد افزایش یافته است.