Loading...

لوتوس اوایا ایکس همراه با رکوردشکنی نوربرگ رینگ معرفی شد

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69354
1403/02/07
3915

لوتوس اوایا ایکس همراه با رکوردشکنی نوربرگ رینگ معرفی شد

لوتوس اوایا ایکس همراه با رکوردشکنی نوربرگ رینگ معرفی شد

لوتوس از خودروی تک ساخت اوایا ایکس رونمایی کرد. این خودرو توانسته رکورد پیست مشهور نوربرگ رینگ را بشکند.


اگر به خاطر داشته باشید سال قبل خبر مربوط به حضور لوتوس در جهنم سبز با نسخه‌ای ویژه از اوایا ایکس در پدال منتشر شد. این خودرو هم‌اکنون به‌صورت رسمی معرفی شده و نسخه‌ای مخصوص پیست از هایپرکار متمایز لوتوس به شمار می‌رود. اوایا ایکس توانسته رکورد سریع‌ترین خودروی نوربرگ رینگ با شاسی خودروی تولیدی را بشکند. در ادامه بیشتر به توضیح این رکوردشکنی می‌پردازیم.

لوتوس اوایا ایکس یک دور جهنم سبز را در ۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه طی کرده و رکورد مرسدس AMG وان را ۱۱ ثانیه بهبود بخشیده است. هایپرکار مرسدس که از پیشرانه فرمول یک استفاده می‌کند عنوان سریع‌ترین خودروی جاده‌ای تاریخ نوربرگ رینگ را در اختیار دارد اما لوتوس اوایا ایکس سریع‌ترین خودروی تاریخ این پیست نیست چراکه بالاتر از لوتوس خودروی فولکس‌واگن ID.R با زمان ۶ دقیقه و ۵ ثانیه قرار دارد. همچنین پورشه ۹۱۹ هیبرید ایوو نیز با رکورد باورنکردنی ۵ دقیقه و ۱۹ ثانیه کاملاً دور از دسترس سایر خودروسازان خواهد بود.

به خاطر اینکه ID.R و ۹۱۹ هیبرید ایوو هیچ ارتباطی با خودروهای تولیدی فولکس‌واگن و پورشه ندارند بنابراین لوتوس می‌تواند ادعای رکوردشکنی در جهنم سبز با شاسی خودروی تولیدی را داشته باشد. البته باید دانست جدای از دو خودروی یاد شده یک محصول دیگر نیز سریع‌تر از اوایا ایکس بوده است. در سال ۱۹۸۳ استفان بلوف با خودروی ۹۵۶ توانست نوربرگ رینگ را در ۶ دقیقه و ۱۱ ثانیه طی کند. در همان سال و با همان خودرو، یوخن ماس زمان ۶ دقیقه و ۱۶ ثانیه را ثبت کرد.

اوایا ایکس احتمالاً دوباره به جهنم سبز باز خواهد گشت تا بازهم رکورد خود را ارتقا دهد. زمان ۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه این خودرو در اکتبر ۲۰۲۳ و در مسیری مرطوب ثبت شده بنابراین فضا برای بهبود وجود دارد. بریتانیایی‌ها می‌گویند اوضاع را برای ثبت رکوردی بهتر رصد خواهند کرد؛ اما خودروی موردبحث جدای از آیرودینامیک دیوانه‌وار و بال بزرگ به لاستیک‌های چسبان پیرلی، دامپرهای جدید و ترمزهای فیبر کربنی مجهز است.

زیر پوست لوتوس اوایا ایکس همان شاسی و چهار موتور برقی با ۲۰۱۱ اسب بخار قدرت قرار دارند. این موتورها با یک باتری نسبتاً کوچک ۷۰ کیلووات ساعتی که در پشت صندلی‌ها جا خوش کرده همکاری می‌کنند. لوتوس می‌گوید اوایا ایکس در کمتر از ۳ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و برای رسیدن از سرعت ۱۰۰ به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت هم به همان ۳ ثانیه نیاز دارد. حداکثر سرعت نسخه جاده‌ای اوایا به ۳۵۱ کیلومتر در ساعت محدود شده است. نسخه جاده‌ای اوایا سرانجام پس از مدت‌ها تأخیر راهی خط تولید شده و تنها ۱۳۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۵ رای برچسب هااخبار خودرو پیست نوربرگ‌رینگ تولید محدود جدید رکورد هایپرکار