Loading...

مرور تمام اختراعات جنرال موتورز، از ایربگ و توربوشارژر تا گیربکس اتوماتیک

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69415
1403/02/08
5192

مرور تمام اختراعات جنرال موتورز، از ایربگ و توربوشارژر تا گیربکس اتوماتیک

مرور تمام اختراعات جنرال موتورز، از ایربگ و توربوشارژر تا گیربکس اتوماتیک

با پدال همراه باشید تا تمام اختراعات و امکانات رفاهی که جنرال موتورز برای خودروهای ما به ارمغان آورده است را معرفی کنیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

  • خودروی تولید انبوه الدزمبیل سال ۱۹۰۱
  • استارت برقی کادیلاک سال ۱۹۱۲
  • پیشرانهٔ V8 کادیلاک سال ۱۹۱۴
  • برف‌پاک‌کن برقی کادیلاک سال ۱۹۲۷
  • گیربکس سینکرومش کادیلاک سال ۱۹۲۸
  • رادیوی خودرو لاسال سال ۱۹۲۹
  • آزمایش تصادف جنرال موتورز سال ۱۹۳۴
  • گیربکس اتوماتیک الدزمبیل سال ۱۹۳۹
  • چراغ راهنما بیوک رودمستر سال ۱۹۳۹
  • نوربالای خودکار الدزمبیل سال ۱۹۵۲
  • سیستم تعلیق بادی کادیلاک سال ۱۹۵۷
  • توربوشارژر الدزمبیل سال ۱۹۶۲
  • سیستم تهویه اتوماتیک کادیلاک سال ۱۹۶۴
  • اولین گرم‌کن صندلی کادیلاک فلیت‌وود سال ۱۹۶۵
  • اولین سیستم کنترل کشش الکترونیکی بیوک سال ۱۹۷۱
  • ایربگ جنرال موتورز سال ۱۹۷۳
  • کامپیوتر سفری کادیلاک سال ۱۹۷۸
  • سیستم غیرفعال‌سازی سیلندرها کادیلاک سال ۱۹۸۰
  • هدآپ دیسپلی الدزمبیل سال ۱۹۸۸
  • برف‌پاک‌کن خودکار کادیلاک سال ۱۹۹۶
  • دوربین دید در شب کادیلاک سال ۲۰۰۰

امپراطوری خودروسازی جنرال موتورز که برندهای مشهوری مثل کادیلاک، شورلت و بیوک را زیر چتر خود دارد، نه‌تنها دهه‌ها بزرگ‌ترین خودروساز جهان محسوب می‌شد بلکه یکی از خلاق‌ترین خودروسازان تاریخ هم به‌حساب می‌آید. این شرکت در طول تاریخ طولانی خود با اختراعات زیادی که در برندهای مختلف خود ارائه کرده، تأثیر بسیار پررنگی روی پیشرفت صنعت خودروسازی جهان داشته است؛ بنابراین، شاید بد نباشد یادآوری کنیم که جنرال موتورز برای جهان خودرو چه کرده است. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه تمام تکنولوژی‌ها و اختراعاتی که جنرال موتورز اولین بار ارائه کرده و هرکدام از جهتی خودروها را به وسایل راحت‌تر و ایمن‌تری تبدیل کرده‌اند را مرور کنیم.

خودروی تولید انبوه: الدزمبیل سال ۱۹۰۱

همین‌جا به یک باور اشتباه پایان می‌دهیم. فورد مدل T اولین خودروی تولید انبوه جهان نیست. این اولین خودروی تولید انبوهی بود که در تعداد زیادی به فروش رسید و الدزمبیل Curved Dash اولین خودرویی بود که با استفاده از تکنیک‌های تولید انبوه ساخته شد. از این خودرو بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۰۷ تعداد ۱۹ هزار دستگاه تولید شد.

استارت برقی: کادیلاک سال ۱۹۱۲

روشن کردن پیشرانه‌های بنزینی با استفاده از هندل قدرت زیادی نیاز داشت و برای بانوان بسیار کار سختی بود و به همین دلیل، «کلارا فورد» همسر هنری فورد سال‌ها از خودروی الکتریکی استفاده می‌کرد. بااین‌حال، کادیلاک که در سال ۱۹۰۹ به جنرال موتورز پیوست، برای اولین بار استارت برقی را ارائه کرد که با فشردن یک دکمه موتور را روشن می‌کرد. این اختراع بسیار مفیدی بود که بسرعت رقبا از روی آن تقلید کردند.

پیشرانهٔ V8: کادیلاک سال ۱۹۱۴

اختراع استارت برقی یک مشکل دیگر را هم حل کرد. روشن کردن یک پیشرانهٔ بزرگ با تعداد سیلندرهای زیاد با هندل بسیار سخت‌تر از پیشرانه‌های کوچک بود و اختراع استارت برقی درها را به روی ساخت خودروهای بزرگ‌تر و سریع‌تر باز کرد و بازهم کادیلاک اولین شرکتی بود که با ساخت اولین خودروی V8 این راه را آغاز کرد. فرهنگ خودروی آمریکا و حتی شاید جهان که بدون موتور V8 غیرقابل‌تصور است، از اینجا شروع شد. این یک پیشرانهٔ ۵.۱ لیتری V شکل بود که ۷۰ اسب بخار قدرت تولید و امکان رسیدن به سرعت ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کرد.

برف‌پاک‌کن برقی: کادیلاک سال ۱۹۲۷

برف‌پاک‌کن‌هایی که به‌صورت دستی و یا با استفاده از خلأ کار می‌کردند در اوایل دههٔ ۱۹۰۰ در خودروها به کار گرفته شدند اما در سال ۱۹۲۶، «رابرت بوش» آلمانی اختراع برف‌پاک‌کن برقی را به ثبت رساند و کادیلاک یک سال بعد آن را در خودروهای خود ارائه کرد اما این برف‌پاک‌کن‌ها قابل‌اعتماد نبودند و خیلی زود کنار رفتند تا اینکه در دههٔ ۴۰ دوباره بازگشتند.

گیربکس سینکرومش: کادیلاک سال ۱۹۲۸

تعویض دنده در خودروهای اولین کار بسیار سختی بود و به قدرت بدنی زیاد و همین‌طور هماهنگی دقیق دنده و کلاچ نیاز داشت. گیربکس سینکرومش اما که به‌طور خودکار سرعت شفت ورودی را با سرعت چرخ‌دندهٔ انتخاب شده هماهنگ می‌کرد، سروصدا و اصطکاک هنگام تعویض دنده را از بین برد و به پایه و اساس پیشرفت‌های بعدی در گیربکس توسط جنرال موتورز تبدیل شد.

رادیوی خودرو: لاسال سال ۱۹۲۹

لاسال که از سال ۱۹۲۷ تا ۱۹۴۰ فعالیت می‌کرد، برند لوکسی بود که بالاتر از بیوک قرار می‌گرفت و توسط کادیلاک ایجاد شد. لاسال اولین خودروی تولیدی جهان را ارائه کرد که رادیو برای آن قابل سفارش بود. البته این رادیو در نمایندگی قبل از تحویل خودرو به خریدار نصب می‌شد، گران و بزرگ بود و تداخل سیگنال زیادی داشت اما جنرال موتور به‌مرور برای بهبود آن تلاش کرد.

آزمایش تصادف: جنرال موتورز سال ۱۹۳۴

در دهه‌های ابتدایی اختراع خودرو، رانندگی کار بسیار خطرناکی بود و در سال ۱۹۳۴ در آمریکا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۹ مرگ جاده‌ای رخ می‌داد. به همین دلیل، جنرال موتورز اولین آزمایشات تصادف در صنعت خودروسازی را در تأسیسات آزمایشی میلفورد خود انجام داد. چنین آزمایش‌هایی بسرعت توسط رقبای جنرال موتورز تقلید شد و درنهایت قانون‌گذاران سراسر جهان سراغ آن رفتند.

گیربکس اتوماتیک: الدزمبیل سال ۱۹۳۹

با معرفی گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک هایدرومتیک الدزمبیل در سال ۱۹۳۹، رانندگان توانستند برای اولین بار بدون نیاز به تعویض دندهٔ دستی رانندگی کنند. این اختراع بسیار بزرگی توسط جنرال موتورز محسوب می‌شد زیرا گیربکس اتوماتیک بعد از جنگ جهانی دوم به گیربکس اصلی خودروها در آمریکا تبدیل شد.

چراغ راهنما: بیوک رودمستر سال ۱۹۳۹

در چند دههٔ اول پس از اختراع خودرو، رانندگان برای نشان دادن اینکه قصد پیچیدن به چپ یا راست را دارند، باید دست خود را از پنجره بیرون می‌آوردند. سپس با پیشرفت خودروها، قبل از جنگ جهانی دوم، چیزی بنام ترافیکاتور ابداع شد. این بازویی با نوار نارنجی بود که از کنار خودرو بیرون می‌آمد و برخی خودروسازان تا اوایل دههٔ ۶۰ همچنان از آن استفاده می‌کردند. سال‌ها قبل از این اما در سال ۱۹۳۹، بیوک چراغ‌های چشمک‌زن قرمز را پشت خودروهای خود نصب کرد که بعداً چراغ راهنما نام گرفت.

نوربالای خودکار: الدزمبیل سال ۱۹۵۲

الدزمبیل در سال ۱۹۵۲ چراغ‌هایی را معرفی کرد که به‌طور خودکار کم‌نور می‌شدند. این تکنولوژی که چشم خودکار نام داشت، از طریق یک سنسور تشخیص نور که روی داشبورد نصب شده بود، هنگامی‌که نور خودروهای روبرو را حس می‌کرد، به‌طور خودکار نور چراغ‌های جلو را کاهش می‌داد. البته این سیستم ابتدا کارکرد بی‌نقصی نداشت و به نورهای دیگری مثل بیلبوردهای تبلیغاتی هم واکنش نشان می‌داد. به همین دلیل، جنرال موتورز سیستم چشم خودکار را اصلاح و در خودروهای دیگری از بیوک، کادیلاک و پونتیاک ارائه کرد.

سیستم تعلیق بادی: کادیلاک سال ۱۹۵۷

سیستمی که حتی امروز هم فقط در لوکس‌ترین خودروها وجود دارد را کادیلاک بیش از نیم قرن پیش در الدورادو بروگام ارائه کرد. این تعلیق سواری فوق‌العاده نرمی را فراهم کرد و کنترل بدنه و هندلینگ را بهبود بخشید.

توربوشارژر: الدزمبیل سال ۱۹۶۲

الدزمبیل جت‌فایر اولین خودروی توربوشارژ تولیدی جهان بود. در این خودرو با افزودن یک توربوشارژر گرت به پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8، قدرت با ۱۶ درصد افزایش به ۲۱۵ اسب بخار رسید و شتاب صفرتاصد را پنج ثانیه نسبت به نسخهٔ تنفس طبیعی بهبود بخشید. در همان زمان پیشرانهٔ شش سیلندر شورلت کورویر هم به توربوشارژر مجهز شد. بااین‌حال، موتورهای توربوی اولیه مشکلات زیادی داشتند و به همین دلیل جت‌فایر فقط دو سال و تنها در ۳,۷۶۵ دستگاه ساخته شد.

سیستم تهویه اتوماتیک: کادیلاک سال ۱۹۶۴

شرکت آمریکایی نش اولین کولر خودرو را در سال ۱۹۵۴ ارائه کرد و این آپشن به‌سرعت به ویژگی ضروری برای خودروها در آمریکا تبدیل شد. جنرال موتورز نیز این سیستم را بهبود بخشید و اولین تهویهٔ اتوماتیک را در کادیلاک دویل ارائه کرد. حالا فقط کافی بود راننده دمای موردنظر خود را تنظیم کند تا همه‌چیز به‌طور خودکار انجام شود.

اولین گرم‌کن صندلی: کادیلاک فلیت‌وود سال ۱۹۶۵

«رابرت بالارد» از جنرال موتورز در سال ۱۹۵۱ اختراع گرم‌کن صندلی را به ثبت رساند اما ۱۵ سال طول کشید تا این تکنولوژی به یک خودروی تولیدی راه پیدا کند. در سال ۱۹۶۵، کادیلاک فلیت‌وود اولین خودرویی بود که به گرم‌کن صندلی مجهز شد. این ویژگی در قالب آپشنی با قیمت ۴۶۷ دلار (معادل ۴,۶۰۰ دلار امروز) ارائه شد.

اولین سیستم کنترل کشش الکترونیکی: بیوک سال ۱۹۷۱

بیوک نسخهٔ اولیهٔ سیستم کنترل کشش امروزی را در ریویرا مدل ۱۹۷۱ با نام مکس‌ترک ارائه کرد. این سیستم با استفاده از یک کامپیوتر ترانزیستوری، سرعت چرخش چرخ‌های جلو و عقب را مقایسه می‌کرد و زمانی که تشخیص می‌داد چرخ‌های عقب در حال هرزگردی هستند قدرت موتور را کاهش می‌داد.

ایربگ: جنرال موتورز سال ۱۹۷۳

مهندس «جان هتریک» در سال ۱۹۵۲ ایربگ را اختراع کرد اما تا دههٔ ۷۰ از آن در خودروها استفاده نشد. جنرال موتورز اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۷۴ این تکنولوژی را در مدل‌های فول سایز بیوک، کادیلاک و الدزمبیل ارائه کرد.

کامپیوتر سفری: کادیلاک سال ۱۹۷۸

اولین کامپیوتر سفری الکترونیکی در کادیلاک سویل ۱۹۷۸ ارائه شد و طیف وسیعی از اطلاعات مفید مثل مصرف سوخت لحظه‌ای، میزان شعاع حرکتی خودرو با سوخت باقیمانده و زمان تخمینی رسیدن به مقصد را به نمایش درمی‌آورد.

سیستم غیرفعال‌سازی سیلندرها: کادیلاک سال ۱۹۸۰

به دلیل افزایش قیمت سوخت در دههٔ ۷۰، جنرال موتورز سراغ سیستم غیرفعال‌سازی سیلندرها رفت که سال‌ها قبل اختراع شده اما به کار گرفته نشده بود. این سیستم در سال ۱۹۸۱ برای کل محصولات کادیلاک ارائه شد. این موتور V8-6-4 نام گرفت که نشان می‌داد می‌تواند با شش یا چهار سیلندر هم کار کند. هرچند به دلیل سیستم‌های الکترونیکی ابتدایی آن دوران، این سیستم به‌درستی کار نمی‌کرد و پس از یک سال کنار گذاشته شد اما به ایجاد مسیر آینده کمک کرد.

هدآپ دیسپلی: الدزمبیل سال ۱۹۸۸

هدآپ دیسپلی ابتدا در صنعت هوانوردی به کار گرفته شد اما جنرال موتورز متوجه شد که این فناوری می‌تواند برای خودروها هم مفید باشد. به همین دلیل، شرکت آمریکایی یک هدآپ دیسپلی مخصوص خودرو را توسعه داد و ابتدا روی ۵۰ نمونه الدزمبیل کاتلاس سوپریم کانورتیبل ایندی ۵۰۰ پیس کار نصب و در اختیار خریداران خاصی قرار داده شد. سپس در سال ۱۹۹۰، هدآپ دیسپلی به‌عنوان یک آپشن برای کاتلاس سوپریم ارائه شد. این سیستم سرعت خودرو را روی شیشهٔ جلو به نمایش درمی‌آورد.

برف‌پاک‌کن خودکار: کادیلاک سال ۱۹۹۶

هرچند سیتروئن یک سیستم برف‌پاک‌کن خودکار ابتدایی را در دههٔ ۷۰ معرفی کرده بود اما جنرال موتورز سیستمی کاملاً الکترونیکی را در سال ۱۹۹۶ برای کادیلاک دویل و الدورادو ارائه کرد. چند ماه بعد این تکنولوژی در اختیار بیوک هم قرار گرفت.

دوربین دید در شب: کادیلاک سال ۲۰۰۰

جنرال موتورز اولین خودروسازی بود که در سال ۲۰۰۰ از طریق همکاری با شرکت صنایع دفاعی ریتون سیستم دید در شب را در کادیلاک دوئل ارائه کرد. این سیستم از یک سنسور مادون‌قرمز برای نمایش اشیاء روی هدآپ دیسپلی خودرو استفاده می‌کرد. سیستم دید در شب هرچند آپشن گرانی با قیمت دو هزار دلار بود اما در سال اول عرضه ۷ هزار نفر آن را برای دویل سفارش دادند.

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۴ رای منبع Autocar برچسب هاتاریخچه