هوندا به ساخت موتورسیکلت برقی ادامه می‌دهد، اما واقعاً چه زمانی عرضه می‌شود؟

هوندا به ساخت موتورسیکلت برقی ادامه می‌دهد، اما واقعاً چه زمانی عرضه می‌شود؟

هوندا به ساخت موتورسیکلت برقی ادامه می‌دهد، اما واقعاً چه زمانی عرضه می‌شود؟

در حالیکه تولیدکنندگان جدید تمام تمرکز خود را بر موتورسیکلت‌های الکتریکی گذاشته‌اند، برندهای بزرگتری مانند هوندا، یاماها و دوکاتی رویکرد محتاطانه‌تری در پیش گرفته‌اند. این بدان معنا نیست که آن‌ها مقاومتی در برابر وسایل نقلیه الکتریکی دارند. اصلاً چنین نیست. بلکه آن‌ها با دقت بازار را می‌سنجند تا مطمئن شوند که پیش از تقاضا اقدام نمی‌کنند و سرنوشتی مشابه چندین استارت‌آپ را تجربه نخواهند کرد که بیش از حد سریع گسترش یافتند و به همان سرعت نیز شکست خوردند.  به همین دلیل است که شاهد گام‌های آهسته اما حساب‌شده از سوی این غول‌های صنعتی هستیم، نه یک انقلاب تمام‌عیار الکتریکی. 

به گزارش موتورسیکلت نیوز، هوندا به‌تدریج به سمت الکتریکی شدن حرکت کرده و بیشتر بر راه‌حل‌های عملی و قابل گسترش تمرکز دارد تا ورود بی‌محابا به دنیای موتورسیکلت‌های الکتریکی پرقدرت. نمونه بارز این استراتژی، سیستم باتری برقی شرکت هوندا بود؛ یک سیستم باتری قابل تعویض که برای اسکوترها و موتورسیکلت‌های سبک طراحی شده است. موتورسیکلتEM1 e  که در سال ۲۰۲۳ عرضه شد، یکی از این نمونه‌هاست و هدف آن راحتی و کاربری آسان برای رانندگان شهری است.    

هوندا در نمایشگاه ایکما مدل‌هایی را به نمایش گذاشت. EV Fun یک رودستر الکتریکی کوچک و شیک با طراحی تهاجمی و الهام‌گرفته از موتورسیکلت‌های هایپر-نِیکد بود، در حالیکه مدل Urban به یک اسکوتر شهری کاربردی‌تر اشاره داشت، چیزی شبیه به CE-04  بامو. هر دو نشان می‌دادند که هوندا فراتر از اسکوترها فکر می‌کند و به سمت موتورسیکلت‌هایی پیش می‌رود که هم لذت رانندگی را حفظ کنند و هم برای استفاده روزمره مناسب باشند. آخرین نشانه‌ای که ثابت می‌کند هوندا در مورد موتورسیکلت‌های الکتریکی جدی است، می‌توان از مشارکت آن با یک شرکت چینی به نام وویانگ-هوندا نام برد. این شرکت اخیراً یک مدل جدید به نام WH8000D را تأییدیه گرفته که با توجه به نشانه‌های طراحی، به نظر می‌رسد تحت نام E-VO  به بازار عرضه خواهد شد. بن پورویس، اولین کسی بود که این مدل را گزارش کرد. مدل WH8000D یک گام جالب و متفاوت نسبت به محصولات الکتریکی پیشین هوندا محسوب می‌شود. برخلافEM1 e  و سایر اسکوترهای الکتریکی این شرکت، این مدل یک موتورسیکلت واقعی است، نه صرفاً یک اسکوتر با موتور بزرگتر.   

WH8000D  یک موتورسیکلت سوپراسپورت نیست، اما به نظر می‌رسد که یک موتورسیکلت شهری جذاب با حال‌وهوای اسپورت باشد. این مدل مجهز به موتوری با قدرت ۸ کیلووات (حدود ۱۱ اسب بخار) است که شاید در نگاه اول چندان چشمگیر به نظر نرسد، اما این عدد مربوط به خروجی پیوسته است که ممکن است قدرت پیک آن بسیار بالاتر باشد. با توجه به مشخصات فنی، عملکرد آن احتمالاً مشابه موتورسیکلت‌های ۱۵۰ سی‌سی بنزینی خواهد بود، یعنی برای رانندگی در شهر کاملاً چابک است و حتی می‌تواند در جاده‌های پیچ‌دار هم حسابی سرگرم‌کننده باشد. از نظر ابعاد، به نظر نمی‌رسد که یک موتورسیکلت تمام‌قد باشد، بلکه بیشتر شبیه یک مدل الکتریکی در خط تولید مینی‌موتوهای هوندا است. این موتورسیکلت نه‌تنها موردپسند رانندگان معمولی و مسافران شهری قرار خواهد گرفت، بلکه حتی ممکن است در میان استانترها هم طرفدارانی پیدا کند. براساس گزارش دنیای موتور، دو نسخه از این موتورسیکلت تأیید شده است: 

– یک مدل سبک‌تر با وزن ۱۴۳ کیلوگرم (۳۱۵ پوند) و حداکثر سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت (۶۸ مایل بر ساعت) 

– و یک مدل سنگین‌تر با وزن ۱۵۷ کیلوگرم (۳۴۵ پوند) که می‌تواند به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت (۷۵ مایل بر ساعت) برسد. 

این ارقام برای یک موتورسیکلت الکتریکی شهری کاملاً قابل احترام است و آن را در رده بسیاری از مدل‌های کوچک بنزینی قرار می‌دهد. WH8000Dیا همان E-VO  که به نظر می‌رسد نام نهایی آن باشد (با توجه به استیکر روی بدنه) قصد رقابت با موتورسیکلت‌های الکتریکی پرسرعت را ندارد. در عوض، هدف آن ارائه یک موتورسیکلت شیک و شهری برای کسانی است که به دنبال ترکیبی از لذت رانندگی و کاربری روزمره هستند. با طراحی کافه رِیسری و بدنه فول‌فِیر، جذابیت بصری آن بسیار بیشتر از اسکوترهای الکتریکی معمولی است و این می‌تواند توجه رانندگان جوانی را جلب کند که به دنبال یک موتورسیکلت با شخصیت و مناسب برای نمایش در اینستاگرام هستند. 

یکی از بزرگترین سوالات درباره این موتورسیکلت، استفاده احتمالی آن از باتری‌های قابل تعویض هوندا است. هوندا پیش از این سرمایه‌گذاری قابل توجهی در زیرساخت تعویض باتری در کشورهایی مانند ژاپن، اندونزی و تایلند انجام داده است. این شرکت از این باتری برای تامین انرژی طیف وسیعی از محصولات همانند از اسکوترهای سبک گرفته تا تجهیزات ساختمانی و حتی قایق‌های توریستی استفاده می‌کند. بنابراین، گسترش این اکوسیستم به موتورسیکلتی مانند E-VO کاملاً منطقی به نظر می رسد. با این حال، جزئیات مربوط به سیستم باتری E-VO هنوز مشخص نیست. اگر هوندا از فناوری موجود خود استفاده کند، E-VO می‌تواند به یکی از کاربردی‌ترین موتورسیکلت‌های الکتریکی بازار تبدیل شود که به رانندگان امکان می‌‌دهد به جای ساعت‌ها انتظار برای شارژ، به سرعت باتری خالی را تعویض کنند. این می‌تواند تحولی اساسی برای رانندگان شهری باشد که به دنبال یک وسیله نقلیه الکتریکی قابل اعتماد و بدون دردسر برای ترددهای روزانه هستند.

اگرچه هوندا ممکن است با موتورسیکلت‌های الکتریکی پرسرعت و اسپرت به عرصه رقابت نپیوسته باشد، اما به وضوح در حال پایه‌ریزی یک استراتژی بلندمدت برای وسایل نقلیه الکتریکی است. E-VO در صورتی که به یک مدل بین المللی تبدیل شود، می‌تواند قطعه کلیدی این پازل باشد. در حال حاضر باید منتظر اعلام رسمی شرکت بمانیم، اما این گامی امیدوارکننده به سمت تنوع بیشتر در خط تولید موتورسیکلت‌های الکتریکی هوندا محسوب می‌شود. E-VO ممکن است آن موتورسیکلت اسپرت الکتریکی رویایی ما نباشد، اما به عنوان یک وسیله نقلیه شهری شیک و کاربردی، می‌تواند گزینه جذابی برای رانندگان شهری باشد که قصد دارند به دنیای الکتریکی‌ها بپیوندند.

انتهای پیام/

خبرنگار داریوش سنجری پور منبع Rideapart برچسب هاHonda موتور برقی موتورسیکلت الکتریکى موتورسیکلت برقى هوندا Photo of پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز Send an email 27 فروردین 1404 20:540 خواندن این مطلب 4 دقیقه زمان میبرد اشتراک گذاری فیس بوک X لینکدین واتس آپ تلگرام اشتراک گذاری از طریق ایمیل چاپ