بهگزارش منابع مختلف ، حدود ۳۰ فروند میگ-۲۹ روسی به ایران رسیده و با تجهیز احتمالی به R-77M توان هوایی ایران بهطور قابل توجهی افزایش یافته است.
بیت ران – امین آزاد : اخبار اخیر حاکی از آن است که ایران تعداد قابل توجهی جنگنده میگ‑۲۹ از روسیه دریافت کرده است. بنا بر گزارشهای منابع مختلف، از جمله ادعای رسانههای عبریزبان، این تحویل شامل حدود ۳۰ فروند جنگنده میشود که ۱۰ فروند آن در پایگاه هوایی شیراز و بقیه در تهران مستقر شدهاند.
اگر این اطلاعات صحیح باشد، میتوان گفت که ناوگان میگ‑۲۹ ایران تقریباً دو برابر شده و به بیش از ۶۰ فروند رسیده است. این خبر در حالی منتشر میشود که ایران طی سالهای اخیر تلاشهای گستردهای برای مدرنسازی نیروی هوایی خود انجام داده است.
اخبار منابع مختلف درباره میگ ۲۹ جدید ایران
رسانه کان اسرائیل گزارش داد: «موساد به دولت اعلام کرده است ۳۰ فروند میگ ۲۹ روسی به تازگی وارد ایران شده است که ۱۰ فروند آن در شیراز و مابقی در تهران مستقر شدند. همچنین موساد معتقد است تحهیزات به روز تری از چین و روسیه به ایران ارسال شده و درحال ارسال است که دولت مراتب را به آمریکا اطلاع داده است.»
پیش از این وبگاه نیوزویک با استناد به منابع باز، فیلمها و تصاویر منتشرشده، اعلام کرده است که انتقال ادوات نظامی روسیه به ایران همزمان با تلاشهای غرب برای فعالسازی مکانیسم ماشه و تشدید فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه تهران انجام میشود.
بر اساس گزارشها، هواپیمای باری سنگین آنتونوف-۱۲۴ از ایرکوتسک در سیبری به مقصد ایران پرواز کرده است. پروازهای مشابهی هم از مقاصد دیگر به ایران رخ داده است. این پرازها همچنان ادامه دارد.
برخی منابع همچنین اعلام کردهاند به تدریج روسیه سوخو ۳۵ و میگ ۳۵ را هم به ایران ارسال خواهد کرد.
ابوالفضل ظهرهوند، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و نماینده تهران در مجلس دوازدهم گفته است: «جنگندههای میگ ۲۹ روسی بعنوان راهکار کوتاه مدت وارد ایران شدهاند و برای راهکارهای بلند مدت جنگندههای سوخو ۳۵ به تدریج وارد میشوند. سامانه HQ-۹ نیز مفصل دارد وارد می شود و S-۴۰۰ نیز همین طور. »
میگ ۲۹ با موشک جدید آر ۷۷ ام در ایران
تاریخچه ناوگان میگ‑۲۹ ایران
ایران اولین بار در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ تعداد محدودی میگ‑۲۹ از اتحاد جماهیر شوروی سابق و همچنین تعدادی از هواپیماهای پناهندهشده از عراق دریافت کرد. بر اساس برآورد کارشناسان نظامی، قبل از تحویل جدید، حدود ۳۰ فروند میگ‑۲۹ ایران در وضعیت عملیاتی قرار داشتند.
میگ ۲۹ ایران
| نوع/نسخه | MiG-29S (Product 9.13S — Fulcrum-C / S) |
| خدمه | ۱ نفر |
| طول | ≈ ۱۷.۳ m |
| دهانهٔ بال (Wingspan) | ≈ ۱۱.۳۶ m |
| ارتفاع | ≈ ۴.۷۳ m |
| سطح بال | ≈ ۳۸ m² (تقریبی) |
| وزن خالی | ≈ ۱۰,۹۰۰–۱۱,۰۰۰ kg |
| وزن معمولی / برخاست عادی | ≈ ۱۵,۳۰۰ kg |
| حداکثر وزن برخاست (MTOW) | ≈ ۱۹,۷۰۰–۲۰,۰۰۰ kg |
| ظرفیت سوخت داخلی | ≈ ۴,۴۴۰–۴,۵۴۰ L |
| پیشرانه | ۲ × Klimov RD-33 (نسخههای ارتقا یافته در برخی بلوکها) |
| پیشرانش (هر موتور) | ≈ ۵۰ kN خشک / ≈ ۸۱–۸۶ kN با پسسوز |
| سرعت حداکثر | ≈ Mach 2.2 – ۲.۳۵ |
| سقف عملیاتی | ≈ ۱۸,۰۰۰ m |
| شتاب صعود | ≈ ۶,۲۰۰–۶,۵۰۰ ft/min (تقریبی) |
| برد عملی / برد عبوری (Ferry) | ≈ ۱,۵۰۰ km (بدون مخازن خارجی) |
| بارگذاری تسلیحات (سقف خارجی) | تا ≈ ۳,۰۰۰–۴,۰۰۰ kg (بستگی به نسخه و پیکربندی) |
| مجموع نقاط آویخت (پایلون) | معمولاً ۶ (برخی تولیدها ۸) + پایلون مرکزی برای مخزن ۱,۵۰۰ L |
| تفنگ داخلی | ۱ × GSh-30-1 30 mm |
| موشکهای هوا به هوا (نمونه — بهروزرسانیشده) | – R-77 (RVV-AE / AA-12 Adder) — موشک راداری فعال میان/دوربرد؛ طول ≈ ۳.۶ m؛ وزن ≈ ۱۷۵ kg؛ برد پایه ≈ ۸۰–۱۰۰ km. – R-77-1 (RVV-SD) — نسخهٔ بهبودیافته با برد و seeker ارتقاءیافته (~۱۱۰ km گزارششده). – R-77M (Izdelie 180 / K-77M) — نسخهٔ پیشرفتهتر؛ در برخی منابع برد ≈ ۱۹۰–۲۰۰ km گزارش شده و ادعاهایی دربارهٔ جوینده/پیشرانهٔ ارتقاءیافته مطرح است. – دیگر موشکهای مرسوم: R-27 (AA-10)، R-73 (AA-11)، R-60 (AA-8) (بسته به بلوک/ادغام ممکن است ترکیب تسلیحات متفاوت باشد). |
| رادار / آویونیک (نسخه S) | Phazotron N019M (نسخهٔ بهبود یافته) و آویونیکهای ارتقاءیافته |
ظهور هواپیماهای پیشرفته در آسمان ایران
ظهور هواپیماهای پیشرفته روسی در آسمان ایران، گویای تلاشهای تهران برای بازسازی قدرت هوایی خود پس از درگیری اخیر با اسرائیل است. طی درگیریهای ژوئن، سیستمهای دفاع هوایی و قابلیتهای تهاجمی ایران هدف قرار گرفتند و بخشی از توان نظامی کشور کاهش یافت؛ تحویل جتهای روسی و سیستمهای دفاع هوایی مدرن مانند HQ-۹ چینی و S-۴۰۰ روسی میتواند تعادل قدرت منطقهای را تحت تأثیر قرار دهد و تکیه ایران بر مسکو را به عنوان شریک کلیدی در بازگرداندن بازدارندگی برجسته کند.

| سال تولید/عمر هواپیما | دهه ۱۹۸۰–۱۹۹۰، فرسوده | نسخه ارتقاء یافته، سالمتر و با قطعات جدید |
| رادار | N-019 پایه، رهگیری محدود | N-019M بهبود یافته، قابلیت رهگیری چند هدف همزمان |
| آویونیک | آنالوگ قدیمی | دیجیتال مدرنتر، نمایشگرهای چندمنظوره، کامپیوتر پرواز پیشرفته |
| موشکها | R-27R/T و R-73 قدیمی | امکان استفاده از R-77 مدرن و R-73 |
| سوخت و برد پرواز | محدود | ظرفیت سوخت بیشتر، برد عملیاتی افزایش یافته |
| موتور (RD-33) | توان کمتر | موتور سالمتر، توان بیشتر و قابل اعتمادتر |
| بار رزمی و توان مانور | محدود به طراحی اولیه، کاهش کارایی به خاطر فرسودگی | ظرفیت بار بیشتر، مانور بهتر و توان حمل تسلیحات سنگینتر |
| قابلیت مأموریتی | عمدتاً رهگیری هوایی | رهگیری هوایی و حمل تسلیحات هوا به زمین پیشرفتهتر |
ویژگیهای MiG‑۲۹S و توانایی تجهیز به موشک R-77M
بر اساس اطلاعات موجود، مدل تازه وارد احتمالاً MiG‑۲۹S است. این نسخه نسبت به مدلهای قدیمی ارتقاهای قابل توجهی در زمینه رادار، سیستمهای الکترونیک و توانایی حمل تسلیحات پیشرفته دارد. رادار N019MP توان کشف اهداف هوایی و زمینی در بردهای بیشتر را فراهم میکند. همچنین این جنگندهها میتوانند به موشکهای هوا به هوای مدرن مانند R-77M مجهز شوند که برد بیشتر و دقت بالاتری نسبت به نسخههای پیشین دارند. سیستمهای جنگ الکترونیک مدرن نیز بقای هواپیما در شرایط نبرد را افزایش میدهند.
میگ ۲۹
میگ ۲۹ و موشک جدید R-77M
کارشناسان نظامی بر این باورند که اگر تمام ۳۰ فروند جدید عملیاتی باشند و به موشکهای R-77M مجهز شوند، ناوگان میگ‑۲۹ ایران تقریباً دو برابر شده و توان پوشش هوایی و مأموریتهای رزمی آن به شکل چشمگیری افزایش مییابد.
موشکِ یادشده که در منابع روسی و تحلیلی با نامهای Izdelie 180، K-77M یا R-77M شناخته میشود، نسخهٔ ارتقایافتهای از خانوادهٔ R-77 است و ویژگیهای قابلتوجهی دارد:
- رده و مأموریت: موشک هوا به هوای فراتر از برد دید بصری (BVR) با هدایت رادار فعال در مرحلهٔ نهاییِ.
- برد: مقالات تحلیلی و گزارشهای نظامی برد این نسخه را تا حدود ۱۹۰–۲۰۰ کیلومتر گزارش میکنند که نسبت به نسخهٔ پایهٔ R-77 افزایش قابلتوجهی است.
- نیروی محرکه: از طراحی پیشرانهٔ پیشرفته (حلقهٔ دوگانه یا رمجت در برخی گزارشها) برخوردار است که باعث افزایش برد و پایداری در مسیر پروازی میشود.
- هدایت: هدایت این موشک ترکیبی (هدایت داخلی/اینرسی در مسیر، بهروزرسانی میدانی از طریق لینک داده و رادار فعال در مرحلهٔ نهایی) است.
- سر جنگی و عملکرد: دارای سرِ جنگیِ خسارتزایِ تکهتکهشونده و قابلیت تحمل بارهای g بالا و عملکرد در ارتفاعات بلند گزارش شده است.
- سکوهای پرتاب: منابع خبری و تحلیلی نشان میدهند که این موشک برای پرتاب از جنگندههای مدرن روسی مانند Su-35 و Su-57 طراحی شده، و برای نسل جدید میگ ۲۹ که هم اکنون به ایران رسیده عملیاتی شده است.
این موشک را می توان نمونه روسی AIM-120D دانست. موشکی کلیدی که روی اف ۱۵،اف۱۶، اف ۱۸، اف ۲۲ و اف ۳۵ نصب است.
از طرفی این موشک شباهتهایی هم با موشک معروف پی ال ۱۵ چینی دارد که در جنگندههای جی ۲۰، جی ۳۵ و جی ۱۰ استفاده شده است. این موشک در درگیری اخیر بین پاکستان و هند موفق شد از یک جنگنده جی ۱۰ چینی شلیک شود و پیشرفتهترین جنگنده فرانسوی، داسو رافال را سرنگون کند.
MiG-29SMT
پیامدهای تجهیز میگ‑۲۹ به R-77M
اگر میگ‑۲۹های تازه وارد ایران قادر به حمل و استفاده از R-77M باشند، «منطقهٔ عدم فرار» (no-escape zone) برای اهداف دشمن بهشدت افزایش مییابد و در عمل توان درگیری در بردهای بسیار دورتر و انجام قفل و شلیک از مسافتهای تاکتیکی جدید فراهم میشود. این تغییر توان عملیاتی هوا به هوا را برای ناوگان ایران ارتقا میدهد، اما تحقق این سناریو نیازمند یکپارچهسازی الکترونیکی، آموزش و لجستیک مناسب است.
کارشناسان نظامی بر این باورند که اگر تمام ۳۰ فروند جدید عملیاتی باشند و به موشکهای R-77M مجهز شوند، ناوگان میگ‑۲۹ ایران تقریباً دو برابر شده و توان پوشش هوایی و مأموریتهای رزمی آن به شکل چشمگیری افزایش مییابد.
میگ ۲۹S
نقشه بازسازی
ایران بهعنوان راه کوتاهمدت جایگزین کردن میگهای ۲۹ ذخیره ارتش روسیه که چندین پله از میگهای ۲۹ کنونی ایران مدرنتر است را در برنامه دارد.
از طرفی پیوستن یاک‑۱۳۰ نیز در برنامه است. ایران از نظر عملیاتی قدرت استفاده از این جنگندهها را به دلیل داشتن خلبان آموزشدیده و زیرساخت دارد.
پیوستن این دو جنگنده شاید در رقابت با اف‑۳۵ کارایی نداشته باشد. اما میتواند بهعنوان راهی برای شکار پهپادها و موشکهای کروز کارآمد باشد. (در جنگ ۱۲ روزه بیش از ۶۰ درصد عملیات اسرائیل توسط پهپادها انجام شده است.)
از طرفی ریسک استفاده اسرائیل از جنگندههای اف‑۱۶ و اف‑۱۵ را در عملیات ضد ایران افزایش میدهد.
سامانه S‑۴۰۰ و HQ‑۹ هم میتواند تا حدودی اف‑۳۵ را با خطر روبهرو کند.
اس ۴۰۰
در میانمدت استفاده از جنگنده جی‑۱۰ و سوخو‑۳۵ میتواند به همراه هواپیمای هشدار زودهنگام و کنترل هوایی (AEW&C) مانند KJ‑۵۰۰، قدرت بازدارندگی ایران را افزایش دهد.
اما ایران در درازمدت حتماً باید به سراغ استفاده از جنگندههای نسل پنجم سوخو‑۵۷ روسیه و جنگندههای جی‑۲۰ و جی‑۳۵ چینی برود و توسعه جنگنده بومی را هم در دستور کار قرار دهد.
بیشتر بدانید: درگ دنا پلاس تقویت با دنا فابریک / این دو خودرو اتوماتیک چقدر اختلاف شتاب دارند؟
بیشتر بدانید: درگ شاهین پلاس اتوماتیک و شاهین CVT؛ نتیجه دور از انتظار!
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
تست قدرت واقعی شاهین CVT روی داینو! | مقایسه شاهین دندهای و اتومات
پارس نوآ سدان جدید پارس خودرو یا ال ۹۰ جدید چگونه است؟
تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
بررسی و تست دنا پلاس توربو اتوماتیک
تست و بررسی تخصصی چانگان CS55 Plus در جاده
رازهای پژو پارس با موتور جدید ؛ تست پرشیا زیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
تست دنا جوانان با موتور EFP
مقایسه و تست شاهین و تارا : برنده کدامیک است؟
درگ ایرانی با فرانسوی: تست ریرا در برابر پژو ۲۰۰۸ کدام خودرو سریعتر است؟
بهترین راهنمای خرید سمند سورن
تست و بررسی تخصصی چانگان CS55 Plus ؛ در جاده، در دل پیچها
کارخانه هلیکوپترسازی بل و داستان راهاندازی خط تولید آن در ایران
داستان نامگذاری شرکت مزدا و پایه گذار آن که عاشق ایران بود
بهترین راهنمای خرید امویام | X22 معمولی یا پرو؟ یا اصلاً X33 کراس؟
نوشته ناوگان جنگنده میگ ۲۹ ایران دو برابر شد؛ بیش از ۶۰ فروند میگ ۲۹ اولین بار در بیت ران. پدیدار شد.