شرکت دیپال، زیرمجموعهی گروه چانگان، رسما اعلام کرد که کارخانه پیشین پکن هیوندای در چونگچینگ را خریداری کرده است. با خریداری کارخانه هیوندای توسط دیپال چانگان اتفاقات زیادی در صنعت خودرو میافتد. ارزش قرارداد ۱.۶۲ میلیارد یوان، معادل حدود ۲۲۸ میلیون دلار اعلام شده است.
دیپال تایید کرده این مجموعه نقش مهمی در آینده شرکت دارد اما اینکه کدام مدلها در آن ساخته خواهند شد یا تولید چه زمانی آغاز میشود، مشخص نیست.
کارخانه چونگچینگ در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد و از اوت ۲۰۱۷ به تولید کامل رسید. این بخش به عنوان پنجمین پایگاه بزرگ هیوندای در چین با ۱.۸۷ میلیون متر مربع فضای عملیاتی، سرمایهگذاری ۷.۷۵ میلیارد یوان و ظرفیت سالانه حدود ۳۰۰ هزار خودرو شناخته میشود. از دسامبر 2021 این کارخانه متوقف شده بود، اما اکنون با ورود دیپال فرصتی تازه برای رونق پیدا کرده است
مسیر طولانی واگذاری و در نهایت خریداری کارخانه هیوندای توسط دیپال چانگان
فرآیند فروش کارخانه در چند مرحله انجام شد. نخستین عرضه در اوت ۲۰۲۳ با قیمت پایه ۳.۶۸ میلیارد یوان انجام گرفت. این امر نتیجهای نداشت و کارخانه بدون خریدار ماند. در دو نوبت بعدی رقم پیشنهاد تا ۱.۹۱۷ میلیارد یوان پایین آمد و نهایتا با ۱.۶۲ میلیارد یوان به فروش رسید. خریدار، شرکت Yufu Industrial Park Construction Investment بود.
دیپال پیشتر دو مرکز اصلی تولید در پکن و نانجینگ داشت. با افزودن چونگچینگ، رشد بیشتری برای این شرکت پیشبینی میشود. در اکتبر ۲۰۲۴ این شرکت ۳۶٬۷۹۲ دستگاه فروخت؛ رشد ۵۷ درصدی نسبت به سال گذشته. کراساوور Deepal S05 نیز تنها در همان ماه بیش از ۲۰ هزار دستگاه به صورت جهانی فروخت.
تاثیر خریداری کارخانه هیوندای توسط دیپال چانگان بر صنعت خودرو
در چین، علاوه بر برندهای بومی، دیگر کارخانهها نیز ظرفیت تولید بالایی در صنعت خودرو داشته و با احیای دیگر کارخانهها، این رقم بهبود خواهد یافت. این حرکت همچنین با برنامه توسعه ظرفیت چانگان همسو است؛ بر اساس گفته این برند، دیپال قصد دارد روی طرحی بلندمدت با هدف تولید سالانه پنج میلیون خودرو در تمام زیربرندهایش تمرکز کند.
خرید کارخانه هیوندای در چونگچینگ، نه فقط یک معامله صنعتی، بلکه گامی راهبردی در مسیر خودکفایی تولید و تثبیت جایگاه چانگان در موج جدید خودروهای برقی بهشمار میرود.