کاتالوگ چانگان UNI-K منتشر شد؛ پرچمدار جدید پارس خودرو و چالش‌گر بازار کراس‌اوورهای لوکس

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :91108
1404/09/06
376

کاتالوگ چانگان UNI-K منتشر شد؛ پرچمدار جدید پارس خودرو و چالش‌گر بازار کراس‌اوورهای لوکس

کاتالوگ چانگان UNI-K منتشر شد؛ پرچمدار جدید پارس خودرو و چالش‌گر بازار کراس‌اوورهای لوکس

بازار خودروهای وارداتی ایران در حال پوست‌اندازی است و این بار نوبت به یکی از قدیمی‌ترین و خوش‌نام‌ترین مونتاژکاران کشور، یعنی پارس خودرو رسیده است تا با محصولی متفاوت، استانداردهای کلاس کراس‌اوورهای سایز متوسط را جابه‌جا کند. با صدور رسمی تأییدیه سازمان ملی استاندارد ایران برای خودروی چانگان UNI-K، ورود این شاسی‌بلند کوپه به بازار قطعی شده است. سری "UNI" در سبد محصولات چانگان، نقش سری "لکسوس" برای تویوتا یا "جنسیس" برای هیوندای را بازی نمی‌کند، اما بی‌تردید بیانگر تلاش این خودروساز چینی برای ارائه محصولاتی با ماهیت آوانگارد، تکنولوژی‌محور و لوکس‌تر از سری‌های متداول CS است. چانگان UNI-K به عنوان برادر بزرگتر مدل UNI-T، نه تنها از نظر ابعاد، بلکه از نظر مهندسی و قوای محرکه نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در این مقاله تحلیلی، با استناد به کاتالوگ رسمی منتشر شده و داده‌های فنی، به بررسی دقیق این تازه‌وارد بازار ایران می‌پردازیم.

زبان طراحی و هویت بصری؛ فراتر از کلیشه‌های شرقی

چانگان با معرفی سری UNI، خط مشی طراحی خود را به کلی تغییر داد. UNI-K بر اساس کانسپت Vision-V شکل گرفته و تلاش دارد تا خود را به عنوان محصولی از آینده معرفی کند. برخلاف بسیاری از خودروهای چینی که همچنان رگه‌هایی از کپی‌کاری در آن‌ها دیده می‌شود، UNI-K دارای هویتی مستقل و جسورانه است.

چانگان UNI-K

نمای بیرونی؛ تلفیق ابهت و ظرافت

اولین نکته‌ای که در برخورد با UNI-K جلب توجه می‌کند، جلوپنجره بدون قاب (Borderless) آن است. این سبک طراحی که با الگوی پارامتریک شکل گرفته، به امضای اختصاصی سری UNI تبدیل شده و حسی از پیوستگی بدنه را القا می‌کند. چراغ‌های جلو با فرمی بسیار باریک و کشیده و با تکنولوژی LED، نگاهی خشمگین به خودرو بخشیده‌اند و چراغ‌های روشنایی در روز (DRL) با فرمی سه شاخه در سپر پایین، یادآور سفینه‌های فضایی در فیلم‌های علمی-تخیلی هستند.

در نمای جانبی، ما با یک فرم بدنه "SUV Coupe" مواجه هستیم. خط سقف با شیبی ملایم به سمت عقب حرکت می‌کند تا استایلی اسپرت ایجاد کند، اما این شیب به اندازه‌ای تند نیست که فضای سر سرنشینان عقب را قربانی کند. دستگیره‌های در مخفی (Pop-out) که در زمان حرکت یا قفل بودن خودرو هم‌سطح بدنه می‌شوند، علاوه بر زیبایی بصری، به بهبود آیرودینامیک کمک شایانی کرده‌اند. رینگ‌های عظیم ۲۱ اینچی آلومینیوم آلیاژی با طراحی چند پره، تناسب دقیقی با گلگیرهای پف‌کرده و بدنه عضلانی خودرو دارند و ابهت آن را دوچندان کرده‌اند.

کابین UNI-K

کابین و فضای داخلی؛ الهام از i-Cockpit

با ورود به کابین UNI-K، فضایی کاملاً متفاوت از کراس‌اوورهای معمول بازار را تجربه می‌کنید. چانگان در طراحی داشبورد، نیم‌نگاهی به سبک i-Cockpit پژو داشته است. نشانگرهای آمپر (کلاستر) در ارتفاعی بالاتر از غربیلک فرمان قرار گرفته‌اند و خودِ فرمان نیز فرمی بیضی‌شکل و کوچک دارد (D-Cut از بالا و پایین). این چیدمان باعث می‌شود راننده برای دیدن اطلاعات حیاتی نیازی به برداشتن چشم از جاده نداشته باشد.

متریال استفاده شده در کابین ترکیبی از چرم باکیفیت، پلاستیک‌های نرم و قطعات دکوراتیو پیانو بلک است. صندلی‌ها که چانگان آن‌ها را "Zero Gravity" (جاذبه صفر) می‌نامد، با ارگونومی خاصی طراحی شده‌اند تا در سفرهای طولانی کمترین خستگی را به سرنشین منتقل کنند. فاصله محوری بسیار کشیده ۲۸۹۰ میلی‌متری، فضای پایی در حد لیموزین‌های لوکس را برای سرنشینان ردیف عقب فراهم کرده است که یک مزیت رقابتی بزرگ محسوب می‌شود.

مشخصات فنی و قوای محرکه؛ قلب تپنده ۲ لیتری

شای مهم‌ترین بخش برای علاقه‌مندان به خودروهای فنی، زیر کاپوت این خودرو باشد. برخلاف برادر کوچکترش (UNI-T) که با موتور ۱.۵ لیتری عرضه شد، UNI-K به یک نیروگاه قدرتمندتر مجهز شده است که متناسب با وزن و ابعاد آن است.

پیشرانه توربو GDI سری BlueCore

طبق کاتالوگ رسمی پارس خودرو، چانگان UNI-K از یک موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت (GDI) بهره می‌برد. این پیشرانه توانایی تولید قدرتی معادل ۲۳۳ اسب بخار (۱۷۱ کیلووات) و گشتاور قابل توجه ۳۹۰ نیوتن‌متر را دارد. دستیابی به این گشتاور در دورهای پایین موتور، نویدبخش شتاب‌گیری‌های ثانویه قدرتمند و کشش عالی در سربالایی‌ها است. نسبت تراکم و تکنولوژی توربو در این موتور نیازمند استفاده از بنزین باکیفیت است که خریداران باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند.

گیربکس ۸ سرعته آیسین و سیستم انتقال قدرت

یکی از بزرگترین نقاط قوت چانگان UNI-K در برابر رقبای هموطنش (که اکثراً از گیربکس‌های دوکلاچه DCT استفاده می‌کنند)، بهره‌مندی از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت آیسین (Aisin) ژاپن است. این گیربکس مبدل گشتاور (AT)، استهلاک پایین‌تر و عملکرد نرم‌تری نسبت به گیربکس‌های دوکلاچه در ترافیک‌های شهری دارد و حس اطمینان بیشتری را به خریدار ایرانی منتقل می‌کند.

علاوه بر این، نسخه وارداتی پارس خودرو مجهز به سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل (AWD) هوشمند است که توسط بورگ‌وارنر (BorgWarner) توسعه یافته است. این سیستم قابلیت توزیع متغیر گشتاور بین محورها را دارد و اگرچه UNI-K یک آفرودر تمام‌عیار نیست، اما این سیستم پایداری در جاده‌های لغزنده و قابلیت عبور از مسیرهای خاکی و برفی را به شدت افزایش می‌دهد. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع مولتی‌لینک (چند اتصالی) است که تعادل مناسبی بین نرمی سواری و هندلینگ ایجاد می‌کند.

چانگان UNI-K

امکانات رفاهی، تکنولوژی و ایمنی

چانگان UNI-K به عنوان پرچمدار، لیست کاملی از تجهیزات را ارائه می‌دهد. طبق اطلاعات منتشر شده، این خودرو در سطح بالایی از امکانات رفاهی و ایمنی وارد بازار خواهد شد.

تجهیزات رفاهی و سرگرمی

در مرکز داشبورد، یک نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی وظیفه مدیریت سیستم اینفوتینمنت را بر عهده دارد. یکی از ویژگی‌های جذاب این خودرو، سیستم صوتی حرفه‌ای سونی (Sony) است که در برخی تریم‌ها با ۱۲ بلندگو عرضه می‌شود و حتی در پشت‌سری صندلی راننده نیز بلندگوهایی تعبیه شده تا هشدارهای ناوبری یا تماس‌ها را به صورت اختصاصی به گوش راننده برساند. سقف پانوراما با مساحت بزرگ، نور طبیعی فراوانی را به کابین وارد می‌کند. از دیگر امکانات می‌توان به شارژر وایرلس، درب صندوق برقی هوشمند، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها (بسته به تریم نهایی)، دوربین ۳۶۰ درجه و قابلیت استارت از راه دور اشاره کرد.

ایمنی و سیستم‌های کمک راننده (ADAS)

در بخش ایمنی، UNI-K مجهز به پکیج کامل رادارهای کمکی راننده است که رانندگی نیمه‌خودران سطح ۲ را ممکن می‌سازد. این امکانات شامل کروز کنترل تطبیقی (ACC) که توانایی توقف و حرکت مجدد در ترافیک را دارد، سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB)، هشدار برخورد از جلو (FCW) و سیستم هشدار خروج از خط است. وجود ۶ کیسه هوا (جلو، جانبی و پرده‌ای) به همراه سیستم‌های کنترل پایداری (ESP) و کنترل کشش (TCS) بوش آلمان، ایمنی غیرفعال و فعال این خودرو را تضمین می‌کنند.

تحلیل بازار و جایگاه رقابتی

ورود چانگان UNI-K توسط پارس خودرو، می‌تواند معادلات بخش لوکس بازار خودروهای مونتاژی و وارداتی را تغییر دهد. با توجه به ابعاد بزرگ (طول ۴۸۶۵ میلی‌متر)، فاصله محوری عالی و مشخصات فنی قدرتمند، این خودرو مستقیماً با محصولاتی نظیر فونیکس تیگو ۸ پرو مکس و حتی نمونه‌های کارکرده کره‌ای نظیر هیوندای سانتافه و کیا سورنتو رقابت خواهد کرد.

نقاط قوت و ضعف

از نقاط قوت بارز UNI-K می‌توان به طراحی خیره‌کننده، گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته آیسین (برگ برنده فنی)، فضای کابین بسیار جادار و کیفیت ساخت بالا اشاره کرد. همچنین برند چانگان در ایران سابقه خوبی از نظر دوام فنی دارد. در مقابل، حساسیت پیشرانه GDI به کیفیت بنزین ایران و ابعاد بزرگ خودرو که ممکن است رانندگی در کوچه پس‌کوچه‌های تنگ را دشوار کند، از چالش‌های احتمالی آن هستند. همچنین دید عقب محدود به دلیل فرم کوپه‌ای سقف، وابستگی راننده به دوربین‌ها و سنسورها را افزایش می‌دهد.

در نهایت، موفقیت UNI-K تا حد زیادی به استراتژی قیمت‌گذاری پارس خودرو بستگی دارد. اگر این شرکت بتواند قیمتی رقابتی نسبت به رقبای مدیران خودرویی خود ارائه دهد، UNI-K با تکیه بر ظاهر جذاب و مشخصات فنی برتر، پتانسیل تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین کراس‌اوورهای لوکس بازار ایران را دارد.

کاتالوگ چانگان UNI-K منتشر شد