افتتاح خط تولید پارس نوآ پارس خودرو برگزار شد تا تولید ال ۹۰ ایرانی رسما آغاز شود. در حاشیهی این مراسم از تولید هاچ بک پارس نوآ و وانت آن در آینده خبر دادند.
بیت ران – الهام زهره وند: آغاز به کار و افتتاح خط تولید پارس نوآ در پارس خودرو با حضور مدیرعامل سایپا، مدیرعامل پارس خودرو، قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس و جمعی از فعالان صنعت قطعه سازی و خودرو برگزار شد.
در این مراسم بهمن حسین زاده مدیرعامل پارس خودرو از تولید هاچ بک پارس نوآ در آینده خبر داد. بنابر اعلام وی در جریان طرح فروش پارس نوآ ۳۱۰ هزار نفر متقاضی خرید برای ۲۰ هزار دستگاه، از این خودرو ثبت نام کردهاند.
علی شیخ زاده مدیرعامل سایپا در پاسخ به پرسش بیت ران دربارهی اینکه چرا تولید، بسیار پایینتر از تقاضا و کشش بازار است؟ تاکید کرد: باید تولید موتور me16 افزایش پیدا کند. این امر در دست اقدام است تا بتوانیم تیراژ تولید پارس نوآ را بالا ببریم.
بیشتر بدانید: اولین تست و بررسی خودرو پارس نوآ یا ال ۹۰ جدید؛ امین آزاد پشت فرمان پارس نوآ
بیشتر بدانید: درگ شاهین پلاس اتوماتیک و شاهین CVT؛ نتیجه دور از انتظار!
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
مدیرعامل پارس خودرو همچنین با اعلام این خبر به بیت ران که سال آینده نسخه اتوماتیک این خودرو با گیربکس و موتور مشابه شاهین پلاس تولید خواهد شد، از ساخت نسخههای هاچ بک و وانت و ون روی پلتفرم پروژهی P90 خبر داد.
این محصول در دور نخست فروش به قیمت ۷۳۳ میلیون تومان عرضه شد.

نگاهی به مشخصات فنی پارس نوآ پارس خودرو
پارس نوآ / کادیلا ال ۹۰ ایرانی با موتور ME16 تولید میشود. این خودرو که در حقیقت همان نمونه نهایی پروژه P90 پارس خودرو است، بنابر اعلام بازدهی فنی بیشتری نسبت به تندر ۹۰ و ساندرو دارد. گیربکس خودرو مشابه برلیانس H200 و پنج سرعته است که در مقایسه با گیربکس تندر ۹۰ بازو از کابلی به هیدرولیک تغییر کرده. این گیربکس پیشتر در شاهین دستی نیز استفاده شدهاست.
پارس نوآ ۹۰ کیلوگرم نسبت به تندر ۹۰ سنگینتر شدهاست. بیشتر این افزایش وزن بهدلیل تغییر موتور و گیربکس و بخشی به دلیل تغییرات بدنه محصول است. افزونبر بزرگ تر و درنتیجه سنگین تر شدن موتور و گیربکس در انتهای خودرو از فولاد استحکام بالا استفادهشدهاست.
پارس نوآ
| نام خودرو | پارس نوا (ال ۹۰ جدید) |
| سازنده | پارس خودرو |
| موتور | TU5 پلاس (M16/EC5) – چهار سیلندر خطی، تنفس طبیعی |
| حجم موتور | ۱.۶ لیتر |
| قدرت | ۱۱۱ اسب بخار |
| گشتاور | ۱۵۰ نیوتنمتر |
| گیربکس | دستی ۵ سرعته کابلی (منبع برلیانس/میتسوبیشی) |
| نوع انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو (FWD) |
| سیستم فرمان | برقی، سهحالته (کامفورت، نرمال، اسپرت) |
| سیستم تعلیق جلو | مکفرسون |
| سیستم تعلیق عقب | نیمهمستقل |
| ترمز جلو | دیسکی |
| ترمز عقب | کاسهای |
| سیستم ایمنی | ESP، ABS، EBD، تقویت شاسی و ستونها با فولاد استحکام بالا |
| طول خودرو | حدود ۸.۵ سانتیمتر بیشتر از ال ۹۰ قدیمی |
| وزن | حدود ۹۰ کیلوگرم بیشتر از تندر ۹۰ |
| مصرف سوخت ترکیبی | حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
| ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
| فضای عقب | جادار، مناسب سه بزرگسال |
| محدوده قیمت (اعلامی) | ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان |
پارس نوآ
بیشتر بدانید: تعمیر گیربکس آریزو ۵ چقدر هزینه دارد؟ / کیفیت چینی اما قیمت بیشتر از ژاپنی!
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
پارس نوآ
فرمان برقی سهحالته
فرمان برقی خودرو در سه حالت تنظیم میشود.
- روی کامفورت فرمان نرم است، مناسب ترافیک.
- روی نرمال تعادل دارد.
- روی اسپرت سفت میشود و دقتش بالا میرود.
پارس نوآ
تعلیق
تعلیق همان است: مکفرسون جلو، نیمهمستقل عقب. اما چون وزن ۹۰ کیلوگرم بیشتر شده، سواری نرمتر به نظر میرسد.
بیشتر بدانید: خودرو آریا هیبریدی سایپا رونمایی شد
بیشتر بدانید: موتور TU5 پلاس توربو ایران خودرو معرفی شد؛ رقیب موتور ریرا آمد
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
نوشته خط تولید پارس نوآ پارس خودرو افتتاح شد؛ تولید هاچ بک پارس نوآ و وانت آن اولین بار در بیت ران. پدیدار شد.