Loading...

کاهش فروش خودروهای لوکس در کره جنوبی به‌ دلیل پلاک جدید!

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :68993
1403/01/31
5923

کاهش فروش خودروهای لوکس در کره جنوبی به‌ دلیل پلاک جدید!

کاهش فروش خودروهای لوکس در کره جنوبی به‌ دلیل پلاک جدید!

قوانین تازه مالکان خودروهای گران‌تر از ۵۸ هزار دلار را انگشت‌نما می‌کند.

بر پایه گزارش‌ها، فروش شرکت‌های بنتلی، پورشه و رولزرویس در کره‌جنوبی افت شدیدی را تجربه کرده است. گویا این کاهش ربطی به تعداد عرضه یا کاهش توان مالی خریداران ندارد و به پلاک این خودروها برمی‌گردد.

از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی «وزیر منابع زمینی، زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل» این کشور اعلام کرد قوانین تازه‌ای را برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی شرکت‌‌ها، اندیشیده است. بر پایه گزارش‌های «کره تایمز»، مالکان کسب‌وکارها برای فرار مالیاتی، به تهیه سوپراسپرت‌ها و خودروهای لوکس به نام شرکت خود روی آورده بودند که انجام آن با قانون جدید دشوار می‌شود.

بر پایه قانون پیشین، مالکان کسب‌وکارهای کره‌ای می‌توانستند خودروهای خاص را خریداری کنند و از آن‌ها به نام شرکت نگهداری کنند و به این‌ترتیب، از پرداخت مالیات‌های اضافه‌ای که نگهداری شخصی خودروها به‌همراه دارد، دوری کنند. اما قانون تازه خودروسازان را موظف می‌کند تا برای محصولات گران‌تر از ۸۰ میلیون وون (معادل ۵۷,۸۰۰ دلار) از پلاک مخصوص سبز رنگ استفاده کنند. پس اگر کسی با خودروی لوکس شرکتی به سفرهای شخصی بپردازد، به‌راحتی قابل تشخیص خواهد بود و نهایتا مالک را به پرداخت مالیات و ثبت مالکیت خصوصی خودرو مجبور می‌کند.

اما این مسئله روی دیگری هم دارد و آن، واکنش منفی مالکان کنونی خودروهای گران‌قیمت در کره‌جنوبی است؛ چراکه آن‌ها علاقه ندارند مردم با دیدن پلاکشان، به قیمت احتمالی خودروشان پی ببرند. همین مسئله روی فروش محصولات لوکس تاثیر بسیار بدی گذاشته است. فروش شرکت بنتلی با ۷۷ درصد کاهش فروش در سال ۲۰۲۴ نسبت‌به سال گذشته، بدترین وضعیت را تجربه کرده است. شرکت‌های رولزرویس و پورشه هم پس از تصویب این قانون، ۳۵ درصد فروش کمتری داشته‌اند. لامبورگینی هم ۲۲ درصد از مشتریانش را از دست داد. یک سخنگو از طرف یکی از این خودروسازان به رسانه تایمز کره اعلام گفته:

به‌طور کلی، بسیاری از مالکان یا مشتریان کسب‌وکارها به‌دلیل تصویر بد استفاده از خودروی کرایه‌ای، علاقه‌ای به استفاده از این روش ندارند. بنابراین اگر از خودروی لوکس شرکت استفاده کنند، چهره نامناسبی پیدا خواهند کرد.

به‌گفته این رسانه کره‌ای، ۴۰ درصد فروش خودروهای لوکس این کشور به نمونه‌های ثبت‌شده توسط شرکت‌ها مربوط می‌شود که در سال جاری به ۲۸ درصد کاهش پیدا کرده است. البته برخی از خودروسازان هم کاهش فروش را ناشی از عوامل اقتصادی دیگر دانسته‌اند. مدیر اجرایی یکی از  این برندها در کره‌جنوبی می‌گوید:

اقتصاد کنونی به‌خودی‌خود علاقه‌ای به تقاضای بیشتر خودروهای لوکس نشان نمی‌‌دهد. قانون جدید هم فقط شرایط را بدتر کرده است.

بنابراین مالکان خودروهای لوکس بیش‌ازپیش انگشت‌نما خواهند بود و زیرنظر داشتن حرکت آن‌ها توسط حکومت کره آسان‌تر می‌شود. آیا شما این روش برای مقابله با فرار مالیاتی را مناسب ارزیابی می‌کنید یا آن را تجاور به حریم خصوصی مالکان می‌دانید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۳ رای برچسب هاگزارش