اگر به دنبال خودرویی هستید که بین چابکی و ابعاد کرولا و جاداری راو 4 قرار بگیرد، تویوتا کرولا کراس 2025 میتواند گزینه مناسبی باشد. این شاسیبلند کوچک که ممکن است کمتر از برادران بزرگتر و کوچکتر خود مانند راو 4 و C-HR شناخته شده باشد، در بازار استرالیا به عنوان پنجمین خودروی پرفروش تویوتا در سال 2025 خودنمایی میکند. با این حال، در بخش خودروسازی رقابت سختی دارد و از مدلهایی مانند هیوندای کونا، MG ZS، GWM Haval Jolion و مزدا CX-30 عقب مانده است.
تویوتا برای افزایش فروش، مدل 2025 کرولا کراس را با بهروزرسانیهایی همراه کرده است. مهمترین تغییرات شامل صدای هشداردهنده برای عابران پیاده در سرعتهای پایین (هنگام حرکت با برق)، ارتقاء تجهیزات استاندارد و معرفی مدل پرچمدار GR Sport است. در این مقاله، به بررسی مدل Atmos AWD میپردازیم که با تغییراتی مانند صندلیهای جلوی تهویهدار، کنسول مرکزی بازطراحی شده، چراغهای جلوی LED جدید و ظاهری بهروز شده در جلو و عقب، عرضه شده است. اما آیا این بهروزرسانیها ارزش افزایش قیمت را دارند؟
قیمت: نقطهای تاریک در تاریکترین نقطه
یکی از نکات قابل توجه در مورد کرولا کراس 2025، افزایش قیمت آن است. مدل Atmos AWD که مورد بررسی ماست، با قیمت 50,990 دلار (قبل از هزینه ثبت) عرضه میشود که نسبت به مدل قبلی 960 دلار گرانتر شده است. این مبلغ برای یک شاسیبلند کوچک، قابل توجه است، به خصوص وقتی آن را با راو 4 XSE AWD مقایسه میکنیم که تنها 920 دلار گرانتر است و امکانات مشابهی را ارائه میدهد. همچنین، این قیمت بیش از 10,000 دلار از بالاترین مدل یاریس کراس Urban بیشتر است.
در مقایسه با رقبا، کرولا کراس Atmos AWD در موقعیت قیمتی بالاتری قرار میگیرد. مدلهای پرطرفدار رقیب مانند هیوندای کونا هیبرید Premium N Line (48,950 دلار)، MG ZS Essence Hybrid+ (36,990 دلار) و GWM Haval Jolion Ultra Hybrid (38,990 دلار) همگی فروش بیشتری نسبت به کرولا کراس در هشت ماهه اول سال 2025 داشتهاند.
داخل کابین: کاربردی اما تکراری
زمانی که وارد کابین کرولا کراس میشوید، اولین چیزی که جلب توجه میکند، تمرکز تویوتا بر عملکرد به جای زیبایی است. ورود و خروج از خودرو، حتی با استانداردهای شاسیبلند، بسیار آسان است. ارتفاع مناسب صندلیها، فضای پا و باز بودن دربها، آن را برای افراد مسن یا کسانی که مشکلات حرکتی دارند، گزینهای ایدهآل میکند.
صندلیها، با روکش ترکیبی چرم و پارچه، بسیار راحت و خوشفرم هستند و برای اکثر افراد با اندام متوسط، حمایت کافی را فراهم میکنند. ارگونومی کابین نیز قابل تحسین است؛ تنظیمات صندلی و فرمان چرمی، یافتن موقعیت رانندگی مناسب را آسان میکند.
اکثر کنترلهای داخلی، فیزیکی هستند. دکمههای روی فرمان چرمی، سیستم تهویه مطبوع کاربردی و صفحهنمایش لمسی 10.5 اینچی که با رابط کاربری واضح و نواری از میانبرهای عمودی، ناوبری را آسان میکند، همگی از نقاط قوت این بخش هستند. البته، سفارشیسازی نمایشگر دیجیتال 12.3 اینچی جلوی راننده، با دکمههای روی فرمان کمی دست و پا گیر است.
طراحی داخلی بسیار ساده و تکراری است. سطوح بزرگ، صاف و پلاستیکی، حس «یکنواختی» را القا میکنند که ممکن است برای برخی خستهکننده باشد. کنسول مرکزی، با وجود کمی پلاستیک پیانوبلک، ظاهری مدرنتر دارد، اما همچنان فضای کافی برای شارژر بیسیم، دو نگهدارنده لیوان و محفظههای درب برای بطریها فراهم است.
ردیف عقب نیز فضای دلپذیر اما سادهای دارد. صندلیها همچنان راحت و حمایتکننده هستند، اما از نظر بصری، جذابیت خاصی ندارد. استفاده انحصاری از پلاستیک مشکی در پنل دربها و کنسول مرکزی، به این حس دامن میزند. با این حال، امکاناتی مانند دریچههای تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، دو پورت USB-C، نگهدارندههای لیوان عمیق و یک کنسول میانی با دو نگهدارنده لیوان، کمبودهای بصری را جبران میکند.
فضای پا و سر در ردیف عقب برای فردی با قد 173 سانتیمتر کافی است، اما برای افراد قدبلندتر ممکن است کمی تنگ باشد. سقف پانورامیک در مدل Atmos، حس جادارتری به ردیف عقب میبخشد.
فضای بار، با حجم 380 لیتر در مدل AWD، برای یک شاسیبلند کوچک قابل قبول است، اما نسبت به رقبا کمی کوچکتر است. درب صندوق عقب برقی، دسترسی به فضای بار را آسان میکند، اما کف پوش آن کمی لغزنده است.
مشخصات فنی و عملکرد: رانندگی هیبریدی تویوتا
کرولا کراس 2025 تنها با یک پیشرانه هیبریدی عرضه میشود. ترکیب یک موتور بنزینی 2.0 لیتری تنفس طبیعی با یک موتور الکتریکی، در مجموع 146 کیلووات قدرت تولید میکند. مصرف سوخت اعلام شده 4.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است که در عمل و در تست ما، با رانندگی در بزرگراه، به 4.9 لیتر رسید. این عملکرد بسیار کارآمد است و یکی از نقاط قوت اصلی این خودرو محسوب میشود.
عملکرد رانندگی، کاملاً شبیه به سایر خودروهای هیبریدی تویوتا است. شروع حرکت با برق، بیصدا و نرم است و برای رانندگی در شهر ایدهآل است. موتور بنزینی در سرعتهای بالاتر یا هنگام شتابگیری، وارد مدار میشود و صدای آشنای موتورهای تویوتا را به گوش میرساند.
سیستم هیبریدی، ترکیبی از موتور بنزینی و الکتریکی است که در صورت نیاز، هر دو چرخ جلو و عقب را به حرکت در میآورند. این قابلیت، به ویژه در هوای بارانی، کشش بهتری را فراهم میکند. دکمهای برای قفل کردن خودرو در حالت تمام الکتریکی در سرعتهای شهری نیز وجود دارد.
شتابگیری اولیه قابل قبول است، اما در شتابگیریهای ناگهانی، موتور بنزینی کمی پر سر و صدا و با دور بالا عمل میکند که بخشی از ویژگی گیربکسهای CVT در خودروهای تویوتا است. در سرعتهای بزرگراهی، موتور الکتریکی معمولاً غیرفعال میشود و موتور بنزینی به تنهایی چرخهای جلو را به حرکت در میآورد که ممکن است در برخی مواقع، کمی احساس فشار را منتقل کند.
سیستم ترمز، ترکیبی از ترمز احیاکننده و هیدرولیکی است که نیاز به کمی عادت دارد. فرماندهی، مانند سایر محصولات تویوتا، دقیق و با بازخورد مناسب است، اما در پیچها، مقداری تکان بدنه احساس میشود.
سواری، در سرعتهای پایین و در شهر، راحت و دلپذیر است و با جذب خوب دستاندازها، تجربه خوبی را ارائه میدهد. اما در سرعتهای بالا و در جادههای ناهموار، کمی احساس عدم پایداری و سر و صدا را خواهید داشت. این موضوع، کرولا کراس را به گزینهای ایدهآل برای سفرهای طولانی تبدیل نمیکند.
سیستمهای کمکی راننده تویوتا، مانند کروز کنترل تطبیقی و دستیار حفظ مسیر، قابل اعتماد هستند و عملکرد خوبی در حفظ مسیر و تطبیق با جریان ترافیک دارند. با این حال، گاهی اوقات در هنگام تغییر لاین، با تاخیر در شتابگیری مواجه میشوید که ممکن است کمی آزاردهنده باشد.
امکانات و ایمنی: ارزش خرید در کدام مدل؟
مدلهای مختلف کرولا کراس 2025، طیف وسیعی از امکانات را ارائه میدهند. مدل GX، امکانات اولیه مانند چرخهای آلیاژی 17 اینچی، چراغهای LED، نمایشگر 7 اینچی راننده و سیستم اطلاعات سرگرمی 8 اینچی را دارد. مدل GXL با امکاناتی مانند چراغهای مهشکن، سنسور باران، شارژر بیسیم، سیستم تهویه دوگانه، صندلیهای جلوی گرمکندار و نمایشگر 10.5 اینچی اطلاعات سرگرمی، ارتقا یافته است.
مدل Atmos، با چرخهای 18 اینچی، سقف پانورامیک، درب صندوق عقب برقی، نمایشگر 12.3 اینچی راننده، صندلیهای جلوی تهویهدار و صندلی راننده برقی، لوکستر است. مدل GR Sport نیز با رینگهای 19 اینچی، سیستم تعلیق اسپرت و سپرهای متفاوت، ظاهری اسپرتتر دارد.
از نظر ایمنی، کرولا کراس امتیاز 5 ستاره ایمنی از ANCAP را کسب کرده است. این خودرو به 8 کیسه هوا، سیستم ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده و دوچرخهسوار، کروز کنترل تطبیقی، دستیار حفظ مسیر و سیستم پایش نقاط کور مجهز است.
تویوتا کرولا کراس 2025، خودرویی کاربردی، کممصرف و راحت است که تجربه رانندگی شهری دلپذیری را ارائه میدهد. سیستم هیبریدی آن، کارایی و عملکردی چشمگیر دارد. با این حال، قیمت بالای آن، به خصوص در مدل Atmos AWD، ارزش خرید را زیر سوال میبرد. طراحی داخلی نیز، با وجود کاربردی بودن، فاقد جذابیت بصری است و در رانندگی در بزرگراه، با چالشهایی روبرو میشود.