حضور نام و آگهی مزدا EZ-6 در پلتفرم رسمی اتونوین، سیگنال واضحی مبنی بر عرضه قریبالوقوع این سدان مدرن ژاپنی (تولید مشترک در چین) به بازار ایران است. هرچند در حال حاضر امکان دانلود اطلاعیه فروش یا اطلاع از جزئیات عرضه وجود ندارد، اما اضافه شدن این خودرو به صفحه اصلی سامانه، نشاندهنده قطعی بودن ورود آن است. نکته حائز اهمیت، معرفی EZ-6 به عنوان اولین خودروی مجهز به قوای محرکه EREV (خودروی برقی با افزایشدهنده برد) در این پلتفرم است که آن را به گزینهای کاملاً متمایز در بازار خودروهای وارداتی تبدیل میکند.
معماری فنی و قوای محرکه EREV مزدا EZ-6
برخلاف خودروهای هیبریدی رایج (HEV) یا پلاگین هیبرید (PHEV) که در آنها موتور بنزینی و برقی هر دو (یا به تناوب) نیروی خود را به چرخها منتقل میکنند، مزدا EZ-6 در نسخه وارداتی احتمالی از فناوری EREV یا Range Extender بهره میبرد.
ساختار متفاوت قوای محرکه
در سیستم EREV، خودرو همیشه و در تمام شرایط یک خودروی برقی (EV) است. چرخهای عقب (RWD) مستقیماً توسط یک موتور الکتریکی قدرتمند به حرکت در میآیند. وظیفه موتور بنزینی (که در اینجا به عنوان ژنراتور عمل میکند) صرفاً تولید برق و شارژ کردن باتریها در حین حرکت است و هیچ اتصال مکانیکی مستقیمی با چرخها ندارد. این ساختار پیچیدگیهای گیربکسهای هیبریدی را حذف کرده و تجربه رانندگی کاملاً مشابه یک خودروی برقی، با گشتاور آنی و حرکت بیصدا را فراهم میکند.
عملکرد، راندمان و برد ترکیبی
موتور الکتریکی محور عقب این خودرو قادر به تولید ۲۱۸ اسب بخار (HP) قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور است. این مجموعه، سدان نسبتاً بزرگ EZ-6 را قادر میسازد تا در زمان ۷.۸ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و حداکثر سرعت آن روی ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. مزیت اصلی این سیستم، راندمان فوقالعاده آن است. با اتکا به باتری ۲۸.۴ کیلووات ساعتی، این خودرو میتواند مسافتی قابل توجه را در حالت تمام الکتریکی طی کند. اما با فعال شدن ژنراتور بنزینی، برد ترکیبی آن به رقم چشمگیر ۱۲۰۰ کیلومتر میرسد که عملاً هرگونه اضطراب ناشی از برد محدود خودروهای برقی (Range Anxiety) را از بین میبرد. همچنین، باتریها از شارژ سریع DC پشتیبانی کرده و در ۲۰ دقیقه از ۳۰ به ۸۰ درصد شارژ میشوند.
مزدا EZ-6شاسی و سیستم تعلیق
مزدا EZ-6 بر روی یک پلتفرم مدرن با ساختار دیفرانسیل عقب (RWD) بنا شده که نویدبخش تجربه رانندگی پویا و اسپرتتری نسبت به رقبای دیفرانسیل جلو است. سیستم تعلیق در جلو از نوع مکفرسون مستقل و در عقب از نوع مولتیلینک (اتصال چندگانه) استفاده میکند که ترکیبی متداول برای دستیابی به تعادل میان راحتی سواری و پایداری در پیچها محسوب میشود.
طراحی و ابعاد؛ فستبک لوکس با کابین فناورانه
مزدا EZ-6 با زبان طراحی «کودو» (Kodo) مزدا توسعه یافته، اما المانهای مدرنتری را به نمایش میگذارد که حاصل همکاریهای فنی جدید این شرکت است.
ابعاد و زبان طراحی بدنه
این خودرو با طول ۴۹۲۱ میلیمتر، عرض ۱۸۹۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۴۸۵ میلیمتر، یک سدان بزرگ در سگمنت D محسوب میشود. فرم کلی بدنه به صورت فستبک (Fastback) طراحی شده که ظاهری اسپرت و آیرودینامیک به آن بخشیده است. استفاده از دستگیرههای در مخفیشونده برقی و طراحی چراغهای کشیده، به این آیرودینامیک کمک شایانی کرده است.
کابین و تکنولوژیهای داخلی
در داخل کابین، تمرکز بر مینیمالیسم و فناوری بوده است. نقطه کانونی داشبورد، یک نمایشگر مرکزی بسیار بزرگ ۱۴.۶ اینچی است. در کنار آن، استفاده از هدآپ دیسپلی (HUD) مجهز به واقعیت افزوده (AR)، اطلاعات حیاتی را روی شیشه جلو نمایش میدهد. امکانات رفاهی در سطح بسیار بالایی قرار دارند؛ صندلیهای جلو از نوع «جاذبه صفر» (Zero Gravity) با گرمکن، سردکن و تهویه، شارژر بیسیم ۵۰ واتی، نورپردازی پیشرفته کابین، تشخیص فرمانهای اشارهای (Gestures) و سیستم صوتی با ۱۴ بلندگو، فضایی لوکس و مدرن را ایجاد کردهاند. سقف پانورامای یکپارچه نیز از قابلیت تیره شوندگی خودکار بهره میبرد.
مزدا EZ-6تجهیزات ایمنی و جایگاه در بازار ایران
مزدا EZ-6 تنها در بخش فنی و رفاهی متمایز نیست، بلکه لیست کاملی از تجهیزات ایمنی پیشرفته (ADAS) را نیز ارائه میدهد که آن را در سطح بالایی از فناوری قرار میدهد.
سیستمهای کمکراننده و ایمنی
این خودرو به مجموعه کاملی از رادارهای التراسونیک و دوربینها مجهز است. لیست تجهیزات ایمنی شامل کروز کنترل تطبیقی، سیستم تشخیص نقاط کور، هشدار برخورد از جلو و عقب، هشدار خروج از خط، و دوربین داخل کابین برای پایش راننده است. علاوه بر این، سیستمهای پایداری استاندارد مانند کنترل پایداری (ESP)، توزیع نیروی ترمز (EBD) و سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HAC) نیز حضور دارند.
تحلیل بازار و موقعیت EZ-6
ورود مزدا EZ-6 به بازار ایران یک اتفاق مهم تلقی میشود. این خودرو به دلیل بهرهمندی از فناوری EREV، در جایگاهی منحصربهفرد قرار میگیرد. در بازاری که مصرفکنندگان همزمان خواهان فناوری خودروهای برقی (شتاب آنی، حرکت بیصدا) و نگران زیرساختهای شارژ هستند، یک EREV با برد ۱۲۰۰ کیلومتر میتواند راهحل ایدهآل باشد. این خودرو مستقیماً با سدانهای لوکس و فناور چینی که اخیراً به بازار معرفی شدهاند رقابت خواهد کرد، اما برگ برنده آن، ترکیب نام آشنای «مزدا» با یک قوای محرکه بسیار کارآمد و لیست بلندبالایی از آپشنهای لوکس (مانند سقف دایمینگ و صندلیهای جاذبه صفر) است. چالش اصلی این خودرو بدون شک قیمتگذاری آن خواهد بود، اما به عنوان پرچمدار فناوری در سامانه اتونوین، پتانسیل بالایی برای جذب خریداران ثروتمند و علاقهمند به تکنولوژیهای نوین دارد.