آریا هیبریدی، محصول جدید گروه سایپا، با باتری ۲۰ کیلووات ساعتی و فناوری پلاگین هیبرید، چه مشخصاتی دارد؟ مدیرعامل مرکز تحقیقات سایپا افزونبر پاسخ به این پرسش از مشخصات فنی، ایمنی، برنامههای توسعه پلتفرمهای جدید این شرکت، محصولات جدید سایپا و فیس لیفت شاهین خبر داد.
بیت ران – الهام زهره وند: احمد گرجی، مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا در گفت و گو با امین آزاد سردبیر بیت ران از برنامههای آینده این شرکت در زمینه گسترش پلتفرمها، تولید آریا هیبریدی و فیس لیفت شاهین گفت.
بیت ران – در مورد ویژگیهای آریا هیبریدی محصول جدید شرکت سایپا توضیح میدید؟
گرجی: خودرو آریا پلاگین هیبرید محصول جدید هیبرید گروهِ سایپا است. پلاگینهای این خودرو با ظرفیت باتری حدود ۲۰ کیلو وات ساعت قابل شارژ است. زمان شارژ سریع خودرو از ۳۰ درصد تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری حدود ۳۰ دقیقه است. همچنین، امکان شارژ خانگی هم وجود دارد و حدود ۸ ساعت زمان لازم است تا شارژ به ۸۰ درصد برسد.
آریا هیبریدی با موتور اتکینسون احتراقی توان تولید ۸۵ کیلو وات برابر با ۱۱۰ اسب بخار قدرت را دارد. قدرت موتور الکتریکی این محصول نیز ۱۶۰ کیلووات است.
بیشتر بدانید: خودرو آریا هیبریدی سایپا رونمایی شد
بیشتر بدانید: درگ شاهین پلاس اتوماتیک و شاهین CVT؛ نتیجه دور از انتظار!
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
بیت ران – نسخههای دیگری هم خواهید داشت که مثلا ظرفیت باتریها کمتر باشد؟
گرجی: فعلاً اولین تولید ما ۲۰ کیلو وات ساعت خواهد بود. ولی نسخه ۱۰ کیلو وات ساعتی هم خواهیم داشت. البته بستگی به نوع مصرف آن خواهد داشت. اگر مصارف عمومی ممکنه داشته باشند از ظرفیت بالاتر استفادهمیکنند. اما برای کسانیکه بخواهند برای سواری شخصی از این خودرو استفادهکنند، برای اینکه هزینهها کمترباشد، نسخه ۱۰ کیلو ساعتی هم مناسب است. این نسخه ۱۰ کیلوواتی را به همین منظور توسعه خواهیم داد.
بیت ران – شما در این خودرو از یک موتور احتراقی ۱.۵ لیتری ساخت شرکت DAE با سیکل موتور اتکینسون استفادهکردید. چرا از موتور ME16 که سایپا دارد، استفادهنکردید؟
گرجی: یک پروژهی کلانِ خانوادهی موتور در گروه سایپا تعریف شدهاست. خانواده موتور سایپا شامل موتورهای احتراقی و موتورهایی که برای هیبرید مناسب هستند، میشود. موتورهای موجود بهدلیل هندسه و مشخصات موتور، بهرهی لازم را برای کاهش مصرف سوخت به اندازهی موتورهای اتکینسونی که اساساً با تکنولوژیهای جدیدِ طراحی توسعه دادهمیشوند، ندارند. برای همین، به صرفه است که برای مصرف سوخت روی تکنولوژیهای جدیدتر استفاده بکنیم.
بیت ران – مگر این موتور چه مشخصاتی دارد و تفاوت آن با موتور EC5 چیست که شما میگویید اتکینسون روی موتور احتراقی آریا هیبرید بهترجواب میدهد؟
گرجی: همه موتورهای احتراق داخلی توانایی اتکینسون شدن را دارند. ولی هندسه و در حقیقت مشخصات آنها متفاوت است. موتورهای جدیدتر از لحاظ شکل سیلندر و نسبت ابعاد، کمی ضریب تراکم متفاوتی دارند.
فیس لیفت شاهین و محصولات جدید سایپا
بیت ران – بیشینه توان برقی با بنزینی که آریا هیبریدی میدهد چقدر است؟
گرجی: این در کالیبراسیون مشخص میشود. در نهایت در کالیبراسیون نهایی ترکیبی از قسمت برقی و هیبرید و احتراقی را انتخاب میکنند که هم بهرهی مصرف سوختی خوبی داشته باشد و هم پرفورمنس خوبی. معمولاً حدود ۹ ماه آینده در مراحل نهایی کالیبراسیون مشخص میشود که چقدر بتوانیم استفادهکنیم.
بیت ران – تا الان همه خودروهای برقی و هیبریدی که سایپا به نمایش گذاشته نمونهی تحقیقاتی بودهاست. آیا آریا هیبریدی هم تنها تحقیقاتی خواهد بود یا قرار است تولید شود؟
گرجی: این به صورت پروژه مصوب است و انتظار میرود که انشالله این محصول به مرحله تجاری برسد.
فیس لیفت شاهین و محصولات جدید سایپا عکس: خودرو آریا
بیت ران – رقیب شما ایران خودرو، خودرو هیبریدی خود را معرفی کردهاست؛ تارا که ظرفیت باتری آن ۱.۸ کیلو وات است. ظرفیت باتری محصول شما روی ۲۰ کیلو وات پلاگین است. چرا استراتژی متفاوتی انتخاب کردید؟ فکر میکنید این استراتژی جواب میدهد؟
هر کدوم از شرکتها برای کار خود دلایل محکمی دارند. آنجا خودرو سدان بوده، اینجا ما خودرو کراس داریم. در سایپا امکان اینکه بخواهیم هیبریدی هم داشته باشیم وجود دارد. ولی چون قابلیت پکیج کردن باتری در سایپا وجود داشتهاست، از ابتدا برای خودرو آریا باتری تا حدود ۵۰ کیلووات ساعت در نظر گرفته شده. ما این امکان را داشتیم که باطریهای بزرگتر پکیج کنیم، بنابراین رفتیم سراغ تکنولوژی پلاگین هیبرید که از دیدگاهِ مصرف سوخت برای ما وضعیت خوبی دارد. از سوی دیگر قرار است به مرور موضوع سبد سوخت مطرح شود. به این ترتیب خودروها با پلاگین بیشتر میتوانند بهره بیشتری برای شرکت داشته باشند تا پنالتی که خودروهای دیگر میدهند، اینجا جبران شود. معمولاً در دیگر کشورها شرکتهایی که خودروها در سطوح مختلف با مصرفهای مختلف تولید میکنند، خودرو برقی و پلاگین دارند که بتوانند در سبد مصرف سوخت، بهترین بهره را ببرند.
بیت ران – پیشتر صعف بزرگ سایپا در زمینهی موتور بود. الان شما روی خانواده موتور، هم هیبریدی هم بنزینی کار میکنید. در مورد این خانواده موتوری که برنامه دارید توسعه بدید صحبت میکنید؟
گرجی: شرکت مگاموتور در حال کار روی این موضوع است. جزئیات را خود شرکت مگاموتور میتوانند بهتون بگویند ولی کلیت قضیه این است که شرکت مگاموتور موتورهای تنفس طبیعی و توربو را برای خانواده موتور خود در یک رنج وسیع که کلیه محصولات گروه سایپا را پوشش بدهد، در حال توسعه دارد.
بیت ران – سایپا یک پلتفرم خوب دارد؛ پلتفرم خودرو شاهین که از تویوتا یاریس آمدهاست که کمی آن را توسعه دادین و تبدیل شده به خودرو شاهین. قرار است کمی کوچکترش کنید برای تولید محصول جدید در این کلاس. در مورد این محصولات جدید سایپا صحبت میکنید که ممکن است یک روش خاص هیبریدی دیگری هم برای آن در نظر بگیرید.
گرجی: پلتفرم خودروی شاهین پلتفرم داخلی است و توسط مرکز تحقیقات کامل توسعه داده شدهاست. آریا و شاهین چون پلتفرم یکسانی دارند، از لحاظ ابعاد و اندازه، یکی هستند. اما چون آریا کراس است کمی سنگین تر شدهاست. پلتفرم SP1 یک مگاپلتفرم است که این توانایی را دارد که در ابعاد کوچکتر هم استفادهشود که در گروه سایپا به SP0 معروف است. یعنی این پلتفرم یک اقتباس از پلتفرم SP1 است.
با توجه به اینکه آن خودرو هم از لحاظ ساختار و معماری در قسمت پایه موتور شباهت زیادی به خودرو آریا و شاهین دارد، قابل هیبرید شدن است. ولی خب از لحاظ استراتژی معمولاً خودروهای کوچکتر کمتر پلاگین هستند؛ آنها به صورت هیبرید کامل یا Mild Hybrid استفادهمیشوند.
بیت ران – کمی دربارهی خودرویی که دارید روی پلتفرم SP0 توسعه میدهید صحبت کنیم. قرار است چه مشخصاتی داشته باشد و به کجا رسیدهاست؟ چون چند سالی است که سایپا از آن میگوید ولی هنوز این محصول وارد بازار نشدهاست.
این خودرو در مرحله مطالعاتی است و هنوز پروژهی مصوب نیست. با تصویب پروژه، با توجه به اینکه هنوز زمان کافی در اختیار داریم، پلتفرم X200 ما همچنان از نظر چرخه عمر (Life Cycle) فرصت زیادی دارد. دربارهی عملیاتی شدن پروژه SP0 نیز نیاز به بررسیهای بیشتر است.
بیت ران – در حال حاضر، شما یک پلتفرم ایمن دارید؛ سری SP که در نسخه SP0 نیز ایمنی آن بسیار بالاتر از X200 است، کنار گذاشته نخواهد شد. چرا سراغ SP0 که کمی کوچکتر از شاهین است، نمیروید تا یک خودروی ایمن تولید کنید.
گرجی: وقتی در مورد ایمنی صحبت میکنیم استانداردهای ملی ملاک است. براساس استانداردهای ملی و تستهای تصادف عقب، R94 و R95 تمامی خودروهای گروه سایپا از نظر ایمنی در این چارچوب ایمن هستند، چون همه اینها را پاس میکنند.
بیت ران – ولی قبول دارید که SP0 ایمنتر است؟
گرجی: ایمنی سقف ندارد. ایمنی را میتوان به روشهای مختلف از جمله استحکام بدنه، افزودن ایربگ و روشهای مختلف ارتقا داد. ولی در هر حال چیزی که مهم است تطابق با ایمنی است. گروه X200 کاملا با استانداردهای ایمنی انطباق دارد. بنابراین تا وقتی که استانداردها تغییر پیدا نکردند، ادامه پیدا خواهد کرد. ناگفته نماند که سازمان استاندارد در حال بازنگری استانداردهایی است که به استانداردهای ۱۲۲ گانه معروف هستند. هر وقت که بازنگری آنها تمام و ابلاغ شد، استراتژی شرکتها هم برای اینکه کدام یک از پلتفرمها را ارتقا بدهند و یا کدام پلتفرمهای جدید را توسعه بدهند، تغییر خواهد کرد. ارزیابی ما این است که آریا تا حد زیادی با استانداردهای آتی انطباق دارد.
بیت ران – سایپا یک برنامه برای SP2 که بزرگتر از این پلتفرم است، هم داشتید. این پلتفرم هم هنوز در مرحله مطالعاتی است یا به جایی رسیده؟
گرجی: پروژههای پلتفرم بزرگتر بر اساس تیراژ بازار ارزیابی میشوند. در پلتفرمهای بالاتر تیراژ پایینتر است و آن نقطه سر به سر سختتر به دست میآید. فعلاً برنامهای برای اینکه خود گروه سایپا به تنهایی SP2 راتوسعه بدهد وجود ندارد. ترجیح این است که برای پلتفرم بزرگتر با همکاری و مشارکت شرکای دیگر اقدام شود.
بیت ران – شما در طراحی آریا به یک نقطهای رسیدید که هنوز دیگر خودروسازهای ایرانی به آن نرسیدند. و طراحی کاملاً مدرن و چند سطح از حتی خودرو شاهین سایپا بالاتر است. آیا نمیخواهید این طراحی داخلی را برای محصولات جدید سایپا گسترش دهید و حتی مثلا فیس لیفت شاهین را تولید کنید؟
گرجی: چون هزینه سنگین برای توسعه پلتفرم صرف میشود، پلتفرمها یکی از داراییهای اصلی شرکتها هستند. به مرور پروژههای ارتقا روی پلتفرمها انجام میشود و هم فیس لیفتهای جدید میآیند. برای همهی این موارد برنامه هست، ولی زمانبندی بر اساس نقشه راهی است که توسط معاونت استراتژی گروه سایپا تدوین و به مرور ابلاغ میشود.
دربارهی زمان عرضهی فیس لیفت شاهین باید تاکید کرد که نقشه راه محصول وجود دارد. مرکز تحقیقات یه شرکت است که برنامههای گروه سایپا را اجرا میکند. برای فیس لیفت شاهین برنامه هست، ولی زمان آن را گروه سایپا اعلام میکند.
بیشتر بدانید: پژو ۲۰۷ فیس لیفت با گیربکس جدید در راه بازار؛ مشخصات فنی و زمان عرضه
بیشتر بدانید: فیس لیفت ریرا با مشارکت پژو چگونه است؟
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
نوشته فیس لیفت شاهین و دیگر محصولات جدید سایپا اولین بار در بیت ران. پدیدار شد.