خیز بلند چینی‌ها برای فتح پیست لمانز؛ برند اکسید چری به مصاف بزرگان جهان می‌رود!

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :91667
1404/09/25
369

خیز بلند چینی‌ها برای فتح پیست لمانز؛ برند اکسید چری به مصاف بزرگان جهان می‌رود!

خیز بلند چینی‌ها برای فتح پیست لمانز؛ برند اکسید چری به مصاف بزرگان جهان می‌رود!

شرکت خودروسازی دولتی چری چین در تصمیمی بحث‌برانگیز و مهم اعلام کرد که قصد دارد تا پنج سال آینده با برند رده‌بالا و لوکس خود، یعنی اکسید (Exeed)، در رقابت‌های استقامتی مشهور ۲۴ ساعته لمانز حضور یابد. با این اقدام، اکسید به عنوان یک تیم رسمی کارخانه‌ای در کنار نام‌های بزرگی همچون پورشه، تویوتا، استون مارتین، کادیلاک، بی‌ام‌و و دیگر غول‌های خودروسازی جهان در این سیستم مسابقاتی معتبر به رقابت خواهد پرداخت.

برند اکسید که از زیرمجموعه‌های چری محسوب می‌شود، در تاریخ ۲۴ آذر ۱۴۰۴ رسما اعلام کرد که یک قرارداد همکاری استراتژیک را با انجمن اتومبیل‌رانی غرب (A.C.O) به امضا رسانده است؛ نهادی که به عنوان بنیان‌گذار و برگزارکننده اصلی مسابقات ۲۴ ساعته لمانز شناخته می‌شود. در همین راستا، اکسید برنامه‌ای پنج‌ساله تحت عنوان «مسیر لمانز» را معرفی کرده است که هدف نهایی آن، حضور پرقدرت در این سری مسابقات معتبر و جهانی است.

چری اکسید

جزئیات منتشر شده از این طرح نشان می‌دهد که مسیر حضور اکسید در مسابقات جهانی شامل سه فاز یا مرحله کلیدی خواهد بود:

در مرحله نخست، شرکت چری سیستم انتخاب محلی مسابقات استقامتی خود را با نام مسابقات متحد اکسید راه‌اندازی خواهد کرد. این گام اولیه به شرکت این فرصت را می‌دهد تا فناوری‌های خود را به دقت صیقل داده، تیمی منسجم و قدرتمند تشکیل دهد و رانندگان بااستعداد و مورد نیاز برای حضور در سطوح بالاتر را شناسایی و جذب نماید.

در مرحله بعدی، اکسید وارد سری مسابقات لمانز آسیایی (ALMS) خواهد شد. این مسابقات شامل سه کلاس اصلی یعنی LMP2 (نمونه اولیه لمانز ۲)، LMP3 و در نهایت LMGT3 است. نکته قابل توجه در مورد کلاس آخر این است که خودروسازان برای اجازه شرکت در آن، باید سالانه بیش از ۲۵۰۰ دستگاه خودروی جاده‌ای تولید کنند تا صلاحیت حضور در رقابت‌ها را به دست آورند.

در فاز سوم و نهایی، «تیم لمانز اکسید» به طور رسمی تاسیس خواهد شد تا در رقابت اصلی و بزرگ ۲۴ ساعته لمانز شرکت کند. علاوه بر این، چری و انجمن اتومبیل‌رانی غرب توافق کرده‌اند که یک پیست استاندارد و تایید شده توسط لمانز را در شهر ووهو (محل استقرار دفتر مرکزی چری) احداث کنند. این پیست میزبان رویدادهای رده‌بالای اتومبیل‌رانی در خاک چین خواهد بود. برند اکسید قصد دارد از این پیست به عنوان یک آزمایشگاه پیشرفته برای ارتقای کیفیت و عملکرد خودروهای تولید انبوه خود بهره‌برداری کند.

چری اکسید

شایان ذکر است که چری با این اقدام، به اولین شرکت چینی تبدیل خواهد شد که به مسابقات ۲۴ ساعته لمانز راه می‌یابد. اگرچه در حال حاضر سبد موتورهای احتراق داخلی این شرکت چندان گسترده نیست و قدرتمندترین پیشرانه بنزینی آن یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر با قدرت ۱۹۲ کیلووات (معادل ۲۵۷ اسب بخار) است، اما این خودروساز تمرکز ویژه‌ای بر تکنولوژی هیبریدی شارژی (PHEV) خود با نام C-DM دارد که مجموع قدرت خروجی آن به رقم چشمگیر ۴۵۵ کیلووات (معادل ۶۱۰ اسب بخار) می‌رسد.

چری تنها شرکتی نیست که به صورت جدی اهداف خود را در دنیای مسابقات اتومبیل‌رانی دنبال می‌کند. برای مثال، تیم Lynk & Co Cyan Racing که از زیرمجموعه‌های جیلی است، موفق شد به موفق‌ترین تیم در سری مسابقات جهانی‌ FIA TCR World Tour تبدیل شود. این تیم از سال ۱۳۹۸ تاکنون با خودروی مسابقه‌ای لینک اند کو ۰۳، در مجموع ۹ عنوان قهرمانی جهان را در دوران مسابقات TCR به دست آورده است. طبق برنامه‌ریزی‌ها، تیم مذکور در سال آینده میلادی به خودروی مسابقه‌ای جدید جیلی پری‌فیس (Geely Preface TCR) مهاجرت خواهد کرد.

چری اکسید

همچنین، شرکت «هورس پاورترین» که یکی دیگر از زیرمجموعه‌های جیلی و حاصل همکاری مشترک با رنو و آرامکو است، به عنوان شریک خدماتی سری مسابقات پایه فرمول ۴ انتخاب شده است. این شرکت به صورت همزمان از مسابقات مهندسی دانشگاهی فرمول استیودنت چین نیز حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد.

برند چری که چندان سابقه و سن زیادی ندارد، اکنون برای یکی از بزرگترین مسابقات جهان گام برداشته است و می‌توان از این اتفاق درس‌های زیادی گرفت. نظر شما در این خصوص چیست؟ نظرات ارزشمند خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

  • چری اکسید اکسلانتیکس MX (ET5): شاسی‌بلند EREV جدید با برد ۲۱۰ کیلومتر
  • چری اکسید اکسلانتیکس ES7 GT با برد ۱۷۰۰ کیلومتر معرفی شد