مالکان خودروها در تهران و کلانشهرها طی روزهای اخیر با پدیدهای جدید و عجیب مواجه شدهاند. آنها پس از مراجعه برای پرداخت عوارض سالیانه خودرو، با بندی جدید به نام طرح عوارض آلایندگی خودرو مواجه شدهاند. فعال شدن این بند باعث شده است تا صورتحساب عوارض شهرداری خودروها به راحتی از چند میلیون تومان فراتر برود.
روزنامه هفت صبح در گزارشی به این موضوع پرداخته و چند نمونه از عوارض آلایندگی خودرو را ذکر کرده است. بهعنوان مثال عوارض آلایندگی خودرو برای اتومبیل تیبا حدود دو میلیون تومان تعیین شده است. این رقم برای خودروهای میانی بازار حدود ۱۳ میلیون تومان است و در مورد خودروهای لوکس نظیر تویوتا لندکروزر، به ۶۲ میلیون تومان رسیده است.
قانونی که با تأخیر و بدون اطلاع اجرا شد
ریشه قانونی طرح عوارض آلایندگی خودرو به «ماده ۲۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده» بازمیگردد که در سال ۱۴۰۰ تصویب شد. آییننامه اجرایی این قانون در مرداد ۱۴۰۱ به دستگاههای مربوطه ابلاغ شده بود. براساس این قانون، شهرداریها مجاز هستند از خودروهای آلوده که در شهر تردد میکنند، عوارض آلایندگی دریافت کنند.

مشکل اصلی در این بین، عدم خبررسانی و اطلاع شهروندان از اجرای چنین قانونی است. اجرای ناگهانی عوارض آلایندگی خودرو باعث غافلگیری مردم شده است. در سوی دیگر شهرداریها عنوان میکنند که این مصوبه از سوی دولت اعلام شده و ما تنها مجری قانون هستیم.
انتقادات کارشناسان به طرح عوارض آلایندگی خودرو
«محمد صادق حاتمی»، مدیر نوسازی ناوگان ایدرو، معتقد است خریداران در زمان خرید خودرو، یکبار هزینه عوارض آلایندگی و شمارهگذاری را پرداخت کردهاند. دریافت سالانه این عوارض با ارقام هنگفت، منطق چندانی ندارد.
در سوی دیگر «عماد جعفری»، کارشناس خودرو نیز این عوارض را نجومی و بی حساب و کتاب خوانده است. او تأکید میکند که متهم اصلی آلودگی هوا، کیفیت پایین سوخت و خودروهای فرسوده هستند. خودروهای جدید نباید هدف جریمهها قرار گیرند.