تعرفه پرابهام واردات خودرو ۱۴۰۵

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :91928
1404/10/04
46

تعرفه پرابهام واردات خودرو ۱۴۰۵

تعرفه پرابهام واردات خودرو ۱۴۰۵
به گزارش صنعت ماشین،

 با تحویل لایحه بودجه دولت به مجلس، جدول حقوق گمرکی پیشنهادی قوه مجریه برای واردات خودروی سال‌۱۴۰۵ نیز منتشر شد، با این‌حال به‌نظر می‌رسد این‌بار نیز تعرفه‌های دولت مانند سال‌گذشته درگیر ابهامات زیادی باشد.

بعد از انتشار جدول پیشنهادی دولت برای حقوق گمرکی واردات خودرو در سال‌آینده، واکنش‌های متناقضی در رسانه‌ها دیده شد. برخی مدعی بودند که تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا‌کرده و برخی دیگر نیز ادعا می‌کردند این تعرفه‌ها افزایشی است. این در شرایطی است که در رد و تایید هر دو ادعا شواهدی وجود دارد. طبق لایحه دولت برای سال‌آینده، خودرو‌های برقی و برقی بردافزا کم‌ترین نرخ حقوق گمرکی را با ۴‌درصد دارند و پس از آن، خودرو‌های هیبریدی پلاگین با نرخ ۱۵‌درصد و خودرو‌های هیبریدی معمولی با نرخ ۴۰‌درصد مشمول حقوق ورودی می‌شوند. در بخش خودرو‌های بنزینی، مبنای تعیین حقوق گمرکی به‌صورت مستقیم به حجم موتور وابسته است؛ به گونه‌ای که خودرو‌های بنزینی تا ۱۵۰۰‌سی سی با نرخ ۴۰‌درصد، بازه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰‌سی سی با ۷۰‌درصد، بازه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰‌سی سی با ۱۳۰‌درصد، بازه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰‌سی سی با ۱۴۵‌درصد و خودرو‌های بنزینی با حجم موتور بیش از ۳۰۰۰‌سی سی با بالاترین نرخ یعنی ۱۶۵‌درصد حقوق گمرکی وارد می‌شوند.

البته باید توجه داشت که جدول اعلامی به حقوق گمرکی واردات می‌پردازد که با تعرفه متفاوت است؛ در واقع نرخ حقوق ورودی یا همان تعرفه از جمع حقوق گمرکی و سود بازرگانی تعیین می‌شود که سود بازرگانی عموما ۴‌درصد است، بنابراین این میزان نیز قرار است به اعداد اعلامی اضافه شود تا تعرفه نهایی مشخص شود.

ابهام اصلی، اما در افزایش یا کاهش تعرفه واردات خودرو است. برای مثال رسانه‌ها ادعا کرده‌اند تعرفه واردات خودرو‌های با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰‌سی سی کاهش پیدا کرده‌است، اما این گزاره را می‌توان با دو مبنای متفاوت مقایسه کرد. اگر تعرفه واردات خودرو در سال‌۱۴۰۴ را ۱۰۰‌درصد درنظر بگیریم که رقم تصویب‌شده در قانون بودجه بوده، می‌توان گفت؛ این کاهش رخ‌داده است، اما باید توجه داشت که تعرفه ۱۰۰‌درصدی برای انواع خودرو‌های وارداتی هرگز اجرایی نشد، گرچه دولت خود در لایحه بودجه مربوط به سال‌جاری پیشنهاد تعرفه ۱۰۰‌درصدی را داده بود، اما در آیین‌نامه اجرایی این بند از قانون بودجه دولت اقدام به پلکانی‌کردن تعرفه‌ها کرد، به‌طوری‌که تعرفه واردات خودرو بین ۲۰ تا ۱۹۰‌درصد تعیین شد، سپس با ایراد مجلس و دیوان عدالت اداری این میزان به ۲۰ تا ۱۶۵‌درصد رسید تا میانگین آن روی ۱۰۰‌درصد قرار بگیرد. این فرآیند نیز تا آبان ماه امسال ادامه داشت.

بنابراین برای خودرو‌های با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰‌سی سی تعرفه ۲۰‌درصدی اعمال شد. در مقایسه با این رقم تعیین حقوق گمرکی ۴۰‌درصدی برای این دسته از خودرو‌ها در لایحه بودجه‌۱۴۰۵ نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه دوبرابر شده‌است.

از طرف دیگر در جدول مقایسه‌ای که در لایحه بودجه آمده نه ۲۰‌درصد آیین‌نامه درج‌شده و نه ۱۰۰‌درصد قانون بودجه، بلکه حقوق گمرکی برای خودرو‌های زیر ۱۵۰۰‌سی سی در سال‌۱۴۰۴ را ۱۱۰‌درصد قرار داده‌است که اساسا مشخص نیست این رقم از کجا آمده‌است، چراکه در کل سال‌جاری هیچ خبری از تعرفه ۱۱۰‌درصدی برای خودرو‌های زیر ۱۵۰۰‌سی سی نبود و به یکباره این رقم را در لایحه بودجه می‌بینیم. «دنیای‌اقتصاد» برای روشن‌شدن این موضوع با چند کارشناس گمرکی نیز گفت‌و‌گو کرده‌است، بااین‌حال حتی کارشناسان نیز در مورد این بخش از جدول حقوق گمرکی واردات خودرو در لایحه بودجه سال‌آینده ابهام دارند. سال‌گذشته نیز ابهامات در مورد تعرفه واردات بالا بود و نتیجه آن شد که تعیین تعرفه تا آبان ماه طول کشید. حالا بازهم سلسله ابهامات در قانون‌گذاری ادامه دارد.